Veckobrev v. 48

Hej klassen!


Om helgträffen 14-15:e dec:


Det börjar dra ihop sig för nästa helgträff och kursen slut för den här gången. Tiderna är:

Lör: 9.30-15.00 
9.30-10.00, drop-in (första presentationen startar kl. 10.00, så kom innan dess!) 10.00-15.00 presentationer, inkl. raster, lunchrast=kl. 12.00-13.00.

Sön: 9.30-14.00 
9.30-10.00, drop-in. 10.00-14.00 presentationer.



Om du inte kan vara med på helgträffen, så spela in en 10 min film där du presenterar din process under hösten. Du kan t.ex. använda programmen Camtasia eller Debut (som spelar in skärmen och tar upp ljud från microfonen. Exportera filmen som AVI, MOV eller MP4 och skicka den till mig och Ida senast 11/12. 


Här finns Camtasia 


och Debut

...sedan kan du vara med på länk och svara på frågor i 5 min som avslutning på presentationen om det passar :) Hör av dig i så fall!

Jag har delat en guide till hur du gör en PowerPoint (Google Presentation) via skolmailen. Här är länken.




Om bildspel till World soil day:

I nästa vecka (5:e dec) är det världsdagen för våra matjordar. Det ska vi på skolan uppmärksamma med en skolgemensam dag.

Ni i distansklassen, tillsammans med serieettan, är inbjudna att visa bilder i ett bildspel den dagen. Temat är djur, natur och/eller klimat. Vore jättekul om så många som möjligt ville skicka in bilder och/eller serier på det temat!

Skicka in din bild (gärna jpeg) senast 2/12.

Ni som är i Stockholm är välkomna att vara med hela dagen och eftermiddagens senare aktiviteter är öppna för utomstående, så bjud gärna in nära och kära. https://www.facebook.com/events/558338741407155/

Om att bli publicerad:


Jag har handlett ett par av er kring att ta kontakt med förlag osv. Tänkte att jag kan dela med mig av det till alla!

Tips för att ta kontakt med KP-redaktionen: Skicka ett mail till Lukas Björkman, ansvarig utgivare på KP. Säg att du är intresserad av att illustrera för KP och skicka med några exempel på bilder/serier som du är extra nöjd med.

Lukas Björkman Chefredaktör och ansvarig utgivare
tel. 08-736 53 88

lukas.bjorkman@kp.bonnier.se


Facktidningar brukar vara intresserade av serier, så det är jättebra att kontakta massa olika. Du måste inte ha just exempel på illustrationer utifrån deras artiklar, det räcker med exempel på din teckningsstil. Välj ut bilder/serier som du är extra nöjd med. Om de hör av sig och är intresserade av ett samarbete så kan du kontakta Svenska tecknare som nästa steg, när du vill ha hjälp med kontraktskrivning. :)

Jag vet att olika tidningsredaktioner, företag osv. alltid blir glada av att bli kontaktade, så det behöver ni inte snåla med! ;)


Tips om du får ett illustrationsuppdrag:

Det första jag tycker du ska göra är att gå med i svenska tecknare - https://www.svenskatecknare.se/ - maila dem och säg att du går den här utbildningen. Vi har varit i kontakt med dem innan och de har godkänt vår utbildning för att kunna bli studerandemedlem. Det är gratis eller väldigt mycket billigare än om man är färdigutbildad. De har jättebra hjälp för att löneförhandla, så beskriv projektet för dem så kommer du få väldigt proffsig hjälp.

Det du absolut bör ta reda på är:
- Vad är arvodet?
- När är deadline?
- Vilket format vill de att du levererar i?
- Hur många redigeringsrundor ingår? (3 är rimligt.)

...sen ska ni skriva på ett kontrakt innan du antar uppdraget. Det kan Svenska tecknare också hjälpa dig med.


Tips om du är tjej eller transperson:

Gå med i Dotterbolaget. Personligen har jag fått alla mina serietecknings-jobberbjudanden via Dotterbolagets mail. http://dotterbolaget.com/  Bäst att kontakta dem via sociala medier. Gå med i den grupp som är närmast dig: Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå. Kontakta t.ex. facebookgruppen du vill gå med i och fråga om du kan få bli tillagd i Dotterbolaget-maillistan.




...Om du vill beställa färdigtryckt fanzine så kan jag tipsa om F4 Print http://www.f4-print.se/


Delade dokument:

PP om tangenter osv - delad på mailen 24/10

Guide till Google Presentationer - delad på mailen 26/11

Guide till Fanzine i Indesign - delad på mailen 26/11

Om du inte kommer in på Blogger:


Förmodligen är du inloggad på en annan gmail-adress på gmail/Drive/Google. Prova att logga ut från alla google-appar och logga in igen från din skolmail. Om det inte funkar så skickar jag en ny inbjudan till dig!

Närvaro:

Din närvaro behöver vara minst 80%. Extra viktigt om du tar CSN. Det enda som krävs för att du ska få närvaro för en hel vecka är att du ger ett livstecken ifrån dig på bloggen. Ha kontakt med din handledare om du är osäker på din närvaroprocent.

Antologin 2020:


Ni är alla välkomna att bidra med 10 svartvita sidor till årets antologi som trycks i vår. Formatet är tyvärr inte satt ännu, men beräkna minst 1 cm marginal runtom dina bilder. Speciellt viktigt med utfallande bilder! 


Ser fram emot att träffa er alla på helgträffen!

😺//Wendel




Kommentarer

  1. Jag fick frågan om hur man ska göra sin PP, förutom rent tekniskt. Svar:

    Ni ska göra en 15 min presentation som visar vad ni har gjort under terminen. Processen. Ni kan välja själva vad ni vill fokusera på.
    Ett tips är att göra en PP med bilder, från karaktärsdesign till bildmanus till skiss tex
    och sen prata utifrån det.
    Testa gärna att hålla den hemma och tajma för attse vad du hinner berätta på 15 min 🙂
    Du kan till o med hålla dig till 10 min, för att lämna lite utrymme till frågor på slutet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar