Ulrika, v41

Den här veckan trodde jag att jag inte skulle få så mycket gjort pga mitt jobb, men det visade sig att veckan istället blev väldigt produktiv. Jag är snart klar med manuset och jag tänker att det är dags att visa hur långt jag har kommit på det.

I en tidigare idé ville jag introducera alla karaktärer på en gång, men nu har jag komprimerat det första kapitlet till att bara fokusera på Dear och hennes tankar. Jag har tagit bort en konversation vid frukostbordet med en inneboende som bor hos hennes familj, samt en sms-konversation med Mont om att de ska träffas i slutet av dagen. Jag vet inte om jag ska lägga till något mer eftersom skoldagen just nu bara sträcker sig 4 sidor.

Den första gången hon faktiskt pratar med någon (förutom när hon säger till sin vårdnadshavare att hon är vaken) är först på sidan 14 och 15. All annan dialog är mellan henne själv, sina tankar och fantasier.









Jag undrar är om det funkar att Dear svarar på samma sätt på sidan 14 som sida 15 eller om det är konstigt? Hon ska inte vara den bästa på sociala interaktioner.

De sidor som kommer efter det här är att hon träffar Mont, men att det visar sig att han har börjat dejta en annan tjej. Dear ska inte ha hunnit berätta sin känslor innan hon får reda på detta, och hon blir helt förkrossad, och hennes självförtroende sjunker till botten.
Detta resulterar i att hon önskar att hon var snabbare och hade bättre självförtroende.

Det jag skulle vilja få feedback på är om det går för fort fram (om jag borde ha mer utfyllnad) eller mer förklaring. Jag undrar också om det är en bra layout med bilder?
Sida 17 har några förslag på poser som skulle kunna användas istället för att förstärka känslan av oro/ångest.


Mycket text men jag hoppas att ni kan tyda mina skisser (jag renskrev dialogerna för att underlätta)

Kommentarer

  1. Vad kul att du har hunnit så långt med manuset under veckan! Tycker att det är en väldigt bra introduktion till Dear, genom hennes tankar och drömmar. Texten var lätt att förstå och jag tycker också att bildernas layout funkar bra. Jag gillar att det är varierade bildutsnitt, med helbild, halvbild och närbilder.

    På sida 17 tycker jag att känslan av ångest och oro syns tydligast genom Dears ansiktsuttryck. Kanske kan hon synas lite underifrån/ovanifrån men jag tror det är viktigt att ögonen och ansiktsuttrycket är tydligt.

    Första gången jag läste igenom, tänkte jag faktiskt inte på att Dear svarade på samma sätt två gånger (sida 14-15). Tycker inte att det ser konstigt ut så länge svaren inte är exakt likadana. Ett av dem kan ha en paus... i meningen.

    Jag tycker inte att berättelsen behöver mer utfyllnad eller förklaring. Du kan ju lägga till fler scener om det är något viktigt som behövs till berättelsen, men annars tycker jag att det är bra som det ser ut nu.

    Jättekul att få läsa! Lycka till med fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker flowet är bra, det känns inte stressat på något sätt :) Layouten är nice, mycket variation mellan sidorna, vilket gör det intressant att titta på! Men känns som det blir en hel del "torso och uppåt"-snitt på karaktärerna, man ser dem nästan aldrig i helkropp? Hade varit kul om det gick att peta in någon i de första sidorna, kanske att nedre rutan på sidan 2 hade Dear och Mont i helkropp istället..? :)

    Förslag på, om du vill variera Dears svar på sid 14 & 15, så kan du kanske på sidan 14 använda något i stil med "Okej..." eller "Det är inte så lätt..." istället?

    Ska bli jättekul att läsa fortsättningen :)

    SvaraRadera
  3. Jättekul att läsa och bra jobbat med sidorna! Jag tycker upprepningen absolut fungerar, en förstår att hon är lite borta i dagdrömmandet och svarar utan att tänka riktigt. Det blir också extra tydligt hur hon pratar när det är en till upprepning i hennes tanke på uppslag 18-19 "han kommer bli glad".

    S 17 tycker jag att den i thumben fungerar bra eftersom Dears ögon syns, vilket jag tror är viktigt i den rutan.

    Tycker det är ett bra flöde med olika typer av paneler.

    Undrade om repliken "usch...kallare än jag trodde", varför den är talad och inte tänkt?

    Handlingen går ganska snabbt och jag tycker både det fungerar och att det skulle vara bra med någon mer utfyllnad eller långsammare väg. Men jag vet inte hur/var. Kanske mellan s11 och s12? Så det framgår hur hon kommer till klassrummet eller något kring miljön hur hon kommer på plats hos sina vänner.

    Ser fram emot att läsa fortsättningen!

    SvaraRadera
  4. Ser bra ut! Varierade layouts och en tydlig introduktion. Vi får t.ex. reda på vem Dear är, hur Dear är som peson, vem hon tycker om, och att Mont är eller kommer bli en viktig karaktär i berättelsen eftersom Dear drömmer om honom, detta gör berättelsen lite mer mystisk eftersom vi inte vet så mycket om Mont.
    Håller med Joline att dialogen på sida 14 och 15 funkar bra eftersom det ger lite karaktär, nämligen att Dear fortfarande är lite borta efter allt sitt drömmande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar