Marja, Vecka 40


Hej på er!

De senaste två veckorna har varit rätt tuffa. Min energi räcker helt enkelt inte lika länge och till lika mycket som i normala fall. Något jag lär mig den hårda vägen (GRÅTSMAJLI) Det är som att hela jag går på halvfart och då är det svårt att hinna med både jobb och projekt som ju tillsammans blir helfart. Har funderat på om jag ska pausa och hoppa av kursen för att köra vidare nästa termin istället men landat i att ändå fortsätta, men i ett annat tempo. Det får bära eller brista, helt enkelt. 

I samråd med handledar-Ida kom vi fram till att jag behöver fokusera på det jag känner mest för att göra, och det är ju att rita. Så jag går ifrån min otroligt välstrukturerade plan för projeket - att skriva klart innan jag börjar rita, till att plocka ut bitar som jag jobbar och laborerar med för att hitta stilen och för att det ska kännas som att jag faktiskt kommer någonstans. Så tar jag det massiva grundarbetet lite senare, när jag känner att jag orkar. 

För att hämta inspo till mitt bildberättande har jag slukat tre serieromaner (lånade två på serieteket och köpte en på bokmässan). Kände att alla tre tangerar de ämnen/stämningar som finns i min story: 

Skiten av Ulla Donner - handlar om reklam- och designvärlden och tar på ett grafiskt stilrent och humoristiskt sätt upp ämnen som frihet vad gäller jobb, livsval och konsumtion. 

Psycho Girl av Agnes Jakobsson - en serieroman om en människas längtan efter bekräftelse. Snyggt berättat med extremt roliga och igenkännbara karaktärer.

Funky Town av Mathilde van Gheluwe - En mystisk och vackert tecknad berättelse om en 12 årig flicka som bor i  fantasivärlden Funky Town. Hon är i gränsen mellan barn och vuxen och försöker förstå sig på omvärlden och dess inneboende.

Kan rekommendera alla!!





Kommentarer

  1. Känner med dig samt igen mig i dig Marja! Vill helt enkelt skicka en kram. Vi får försöka ta hand om oss själva. Låter som att jag är en styrkekramare av rang här. Så får det vara. Vilka coola serietips!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar