Maja Björk v. 39

Lite tillbakagång den här veckan. Jag har jobbat 6 dagar sen sist, men hade mitt sista ordinarie skift igår, så nu kommer det finnas mer tid i alla fall. Den senaste veckan har jag bara gjort ett par teckningar. Sedan spenderade jag ganska lång tid på att måla, men den bilden blev lite för explicit, så jag vågar inte lägga upp den här.



Jag har tagit lite miljöbilder också som jag tänker rita av. Det är exempelvis en matsal, för jag planerar en serie som ska utspela sig i och utanför en matsal. Då har jag även kommit på min nya teknik att kopiera mina blyertsteckningar så att jag har kvar orginalen när jag börjar kladda på dem. För ibland blir det helt fel och jag kan inte gå tillbaka och göra om från början eftersom jag jobbar direkt på papper. Jag har som fix idé att de teckningar jag gör först alltid är dem jag ska använda i slutändan, för de fångar känslan för stunden. Så för mig blir det jättesvårt att rita om något som jag redan gjort innan. Däremot om jag kalkerar av med ljusbord eller mot ett fönster så är det okej, då fångar jag orginalbilden. Så går det ju alltid att lägga till mer detaljer efteråt och färg, det har jag inget emot.


Har också skrivit ut en gammal bild på hotellet där jag jobbar, för att blanda med mina teckningar. Projektet har mer börjat blanda det som händer nu, med vad som hänt tidigare och vad jag hoppas ska hända i framtiden. Jag jobbar fortfarande på hotellet, några få skift, en månad till. Så jag hämtar inspiration från händelser där. Även matsalsidén härstammar från hotellet. Det handlar om svartsjuka, ska gå in mer på det när jag ritat mer.

Kommentarer