Joline vecka 41 och 42

Hej

Slår ihop två veckor här. Har hållt mest digitalt, kollat på tutorials och försökt experimentera lite i både photoshop och illustrator. Har lite paus med mina thumbs och fortsatt på pjäsbilderna jag gjorde för några veckor sedan.

I Väntan på Godot, två varianter, jag vet inte. Jag vill inte fastna i val av typsnitt, så gjorde en utan titel. Det jag vill få fram är deras öde väntan och en inzoomad bild. De går till ett ensamt träd dag ut och dag in och väntar på Godot, som aldrig kommer.





Sen håller jag på och trixar med Romeo och Julia. Försökte göra figurer som är mer "realistiska" men blev skit, så tänkte, jag tar bort figurerna helt. Den här är verkligen inte klar men jag håller på med färger och grejer och pysslar och försöker mig på något som ska se ut som kväll och en balkong där det lyser inifrån. Lite rörelse i murgrönan från någon som klättrat upp eller ned. Känns kanske lite "död" nu men kanske kan lysa upp färgerna på något vis med skuggor osv? Hur gör jag tex teglet  och marken mer levande? Utan att det bara känns som färgblock eller digitala penseldrag på varandra. De röda bokstäverna är både blod och love, så att säga.




Kommentarer

  1. Jag gillar verkligen den versionen av Godot där bakgrunden är helsvart, supernice!

    Vad gäller att göra tegel och mark mer levande, jag önskar att jag ahde något riktigt bra tips, tycker det är skitsvårt själv ^^; Men har du provat att scanna in papper med någon rolig struktur (eller ett papper du har målat akvarell på), ta in den scannade strukturen i Photoshop, lägga den som ett lager längst upp över allt annat och slå på "overlay" som blanding mode? Sedan kan du leka med färginställningarna och opaciteten på det lagret för att få en mer "analog" look :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du fortsätter experimentera med affischerna! Jag gillar nog den med helsvart bakgrund bäst. Både den lilla och den stora bilden kommer fram.

    Jag tror också att teglet kan se mer levande ut med någon struktur eller om du färglägger för hand med tuschpennor eller akvarell. Du skulle också kunna göra lite skuggning eller effekt på texten. Det ser lite ut som att den är framför tegelväggen och jag tror det skulle bli snyggt om det ser ut som den är målad på väggen.

    SvaraRadera

  3. Snygga affischer! :D särskilt den andra, den svarta backgrunden gör så att cirklarna ser ut att vara längre ifrån varandra än vad de är. De olika storlekarna gör också så att det ser ut som det är perspektiv mellan bilderna. Att få avståndet att se längre ut tycker jag passar bra med tanke på att temat är att vänta.

    Tror skuggor skulle kunna hjälpa eller att du sprider ut ljuset från balkongen så det syns på murgrönan lite mer eller vid kanten av balkonggolvet, muren och stängslet.
    Som tips för att göra marken mer levande skulle du kunna lägga till lite mer smådetaljer som till exempel småstenar och lite gräs som växer vid kanten av asfalten. Du kan kan även lägga till småskräp som till exempel en burk eller en pappersduk eller vad du nu föredrar.

    SvaraRadera
  4. Hej Joline! Ditt projekt med pjäsen är så intressant. Det är verkligen bra. Jag läste igenom det du har gjort nu när vi hamnade i samma basgrupp. Det här kanske är helt out of the question, men har du funderat på att formulera om vissa av replikerna, eller vill du vara trogen till Alfhild Agrells språk? Eftersom det är svårt att fatta vissa äldre formuleringar, tänkte jag.

    Vilka bra tips som har kommit här för att få tegel och gata att se mer levande ut! En sak jag brukar göra är att göra några tegelrutor till en lite ljusare eller mörkare nyans än övriga.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar