Ana v 40

Ännu en vecka gått, jag tycker de går med rasande fart nu och undrar var paus-knappen sitter?!

Nåväl. Jag är fortfarande lite ömklig men åtminstone på benen. Jag hade bra handledning med Ida som åter tipsade mig att kolla/lyssna på inspelningen av när Ellen Ekman föreläste. Och det var PRECIS det jag behövde. Fick med mig massa tips i att arbeta med text, tempo och humor.

Sen har jag hittat en gammal anteckningsbok där jag skrivit tankar/ideer/teman uppslag. Fastnade för en skiss med anteckningen "dåliga BH-ar jag haft", det tyckte jag var kul. Nu har den arbetsnamnet "jag minns alla mina BH-ar och hur de brukade ta på mig". Inte kommit särskilt långt. Men den kommer nog inte innehålla så mkt text. Mest bild och namn på bh.
Har funderat varför BH har varit ett viktigt tema i mitt liv.. utöver de uppenbara orsakerna att det är något jag behövt ha/ansett mig behöva ha i alla sammanhang där jag är medveten om andras blick.
Men har spårat det tillbaka till min syslöjdsfröken i mellanstadiet - en tant/gumma i 70-talsskrud med stora rökiga glasögon och tajta tröjor i slinkigt oljebaserat textilmaterial utan bh under. Idag inser jag att jag älskar denna människa - men mitt barnjag kunde inte sluta stirra med skräckblandad fascination vad den här tröjan gjorde med den bh-lösa tant-bysten. Och bilden har följt mig alltefter åren har förlängt mina egna bröst till tant-form och jag kännt den där kvinnoskammen som är så svår att frigöra sig ifrån.
Jag är ledsen för en för vissa kanske för intim redogörelse av kroppsliga behag.
Jag kastar in en teckning på syslöjdsfröken. Ha en fin helg!


Kommentarer

Skicka en kommentar