Veckobrev v. 38

Hej allihop!

Först vill jag påminna alla om att komma ihåg sina handledningstider och höra av sig i god tid om på vilket sätt ni vill ses/höras på handledningen - t.ex. telefon, chatt, videochatt eller mail. Och hur ni vill ha feedback, vad ni vill fokusera på. För er som föredrar handledning via mail skulle jag gärna vilja att ni mailade först, så att jag kan svara på mailet på handledningstiden, men annars kommer jag helt enkelt bara utgå ifrån blogginläggen och ge feedback utifrån dem. Vore fint om vi verkligen tog till vara på handledningsstunderna den här terminen!

Sen vill jag puffa för den inspelade gästföreläsningen med Elias Ericson som jag delat med er via skolmailen. Här är länken. Men jag tror du måste gå via mailet för att få tillgång till den.

Ett annat tips är för er som jobbar med karaktärsdesign, om ni är intresserade av en PowerPoint som handlar om just karaktärsdesign. Här är den.

Ett till tips är att jobba på att göra sina bilder ännu mer dynamiska (för att komma bort från statiska, "stela" positioner): Här är det dokumentet.

Sen undrar jag vad ni har för knep för att komma igång med tecknandet/skrivandet/skissandet/skapandet, om ni har kört fast? Själv har jag de här knepen:

* Tomater: Att sätta en timer på 25 min. Under dessa 25 min får jag inte göra något annat än att ägna mig åt det jag vill komma igång med, och det spelar ingen roll om jag gör något "bra", "snyggt", "smart" eller inte. Bara att jag ger det tid och fokus. När klockan ringer tar jag 5 min paus. Sedan sätter jag timern på 25 min igen, och så håller det på.

* Att rita av det jag har framför mig, min kaffekopp, min hand, nåt i rummet. En stund, bara för att "få igång" handen.

* Kolla på grejer jag har gjort förut och känna mig lite förvånad över att jag gjorde det där, och nyfiken på det jag gjort och varför... Med en öppen och snäll inställning.

Hoppas ni får en bra tecknarvecka nu, kom ihåg att kommentera på era basisars inlägg och ha så skoj!
//Wendel


Kommentarer

  1. Tak for råd! Det vsr lige det jeg havde brug for :-)

    SvaraRadera
  2. Så mycket bra! Dokumentet om dynamiska bilder! vill bli bättre på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Kul att det kommer till användning! :D

      Radera
  3. Tack för powerpointen och dokumentet!
    Väldigt händigt! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar