Ulrika vecka 37

Den här veckan har jag nog kommit fram till hur grundstommen till mitt första kapitel ska se ut. Nästa vecka ska jag fortsätta med att skriva ner de viktigaste händelserna i kapitlet och sen vidareutveckla med detaljer.
Jag har suttit mest i textform och skrivit som att det hade varit en novell, mest för att komma in i känslan av serien. Här kommer ett litet utdrag från det:

____________________


Dear öppnade ögonen och tittade på sin mobil som precis hade börjat tjuta. 
“Neeej..” suckade Dear. Det var dags att gå upp men Dear ville mycket hellre stanna kvar i sängen, där allt var enkelt, och allt gick bra. I hennes drömmar fanns det inga problem med den hon var.  I hennes drömmar var alla hennes svagheter styrkor. Och i hennes drömmar behövde hon inte vara rädd för att få nobben av sin bästa vän och livs kärlek. 

Dear tog sig upp ändå, för idag är det inte någon vanlig dag hon måste ta sig igenom. Det är Monts födelsedag. Precis som det var i drömmen. Och precis som det var i drömmen skulle Dear idag ge Mont den mest värdefullaste presenten hon kunde tänka sig. Hon ska bekänna sin kärlek. 
På hennes skrivbord hade hon lagt fram allt hon behövde för dagen. För en gångs skull har hon planerat, förberett och har allt klart inför den här dagen. Det fanns dagens outfit. Ljusa jeans, rosa linne och en lång ljusbrun kofta. Det fanns två biobiljettkuponger, som hon köpte förra veckan. Och till sist fanns det också ett brev. Brevet var vikt i fyra där varje veck var omsorgsfullt gjorda. Hon lade den i fickan för att inte tappa bort den. 
“Idag är det dags” sa hon tyst för sig själv innan hon tog sig ner för att äta frukost. 
 
____________________


Det har inte blivit så mycket ritande den här veckan. Mest är det planering och skrivande. Men jag hoppas att jag snart känner mig redo för att börja göra layouten ordentligt :)
Här är en liten WIP av Dear, huvudkaraktären. Feedback mottages gärna gå hennes pose ser lite märklig nu när jag tittat på den så länge xD:


Kommentarer

  1. Jag tror det är konstnärens kritiska öga som tycker att posen ser konstig ut. Jag tittade på den och tyckte det såg ut som en rar pose. Jag brukar också skriva som noveller innan jag börjar teckna. Hoppas på att komma igång med det nästa vecka :D bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Intressant med att köra novellstruktur på manus (jag kör själv typ vanligt filmmanus)! :) Och bra att du lägger tid på manus och planering!

    Angående bilden, det jag funderar på är om det lir knas med hennes ben...att man inte ser ena knäet som gör att man inte riktigt kan läsa av vilket ben som kommer först osv? Kan du vinkla det böjda benet lite så knäet hamnar under klänningskanten kanske...?

    SvaraRadera
  3. Smart att skriva i novellform om det ger dig mer känsla! Skriver du ett till textmanus för serie sen eller går du direkt på paneler och pratbubblor?

    Jag tycker posen se riktig ut, fin och lätt! Ev testa Jennys idé om att låta knäet synas, när jag ser på den länge kan jag få för mig att benen är knutna, men tror det är en ”överanalys”!

    SvaraRadera
  4. Åh så fint i novellform! Ska bli kul att se det utvecklas till serieform. Kanske att ha delar av novelltexten liggandes som en berättarröst i rutorna? Det är så fint skrivet liksom.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar