Ulrika v. 39 (och 38)

Vecka 38 var det inte många knop jag hann med att göra min serie, då jag spenderade min tid med att rätta en massa texter från mina elever. Oväntat mycket tid går åt till att rätta saker, och när man är klar är hjärnan helt tom.

Men den här veckan (vecka 39) har varit mycket mer produktiv. Jag har börjat göra thumbnail-manus och kommit 9 sidor. Jag har strukturerat ordningen lite på vad som ska hända i början för jag att historien ska flyta på bättre (enligt mig). Jag har också pratat lite med vänner och familj om vissa detaljer för att bara spåna idéer och att säga dem högt hjälper mycket. Jag håller också på att byta namn på mina karaktärer för att de ska vara mer unika.
Basguppen har hjälpt till med en massa tips hur man hittar nya namn, vilket är jättebra! Dock så har jag ett litet problem. Jag vill helst inte byta namn på huvudkaraktären Dear men däremot är det ett lite lustigt namn och ibland vet inte ens jag om jag vill uttala det på engelska eller på svenska. Det är undran där någonstans - om hur man vet att ens karaktärs namn är tillräckligt unikt, men också tillräckligt realistiskt att ha som namn - men jag vet inte hur jag ska formulera frågan..

Jag kommer i alla fall att fortsätta med mitt manus nästa vecka och hoppas att jag kan bli klar med första kapitlet relativt snart (vill ha den på ca 30 sidor). Jag ska också fundera lite på hur jag vill att min framsida ska se ut eller i alla fall kapitelsida och logga till serien. Loggan är ju något som helst ska vara beständigt genom hela serien, så den kräver mycket tanke också.
Övrigt så blev jag klar med bilden jag visade i mitt senaste inlägget och jag blev väldigt nöjd med resultatet (speciellt håret). Tack för tipsen :)

Kommentarer

  1. Superfin blev bilden! Blev perfekt med att låta knäet synas och håret blev flödigt. Blir kul att se jobbet med kapitelsida och logga.

    SvaraRadera
  2. Bilden blev supernice ju!

    Ja, namn på karaktärer kan vara knepigt! Jag brukar antingen tänka att alla karaktärer ska ha namn som passar tillsammans (dvs alla har ungefär lika unika namn allihopa), eller så skulle jag ge Dear en anledning till att ha ett mer unikt namn (föräldrar som ville vara unika, annan kultur etc)...eller så kör du bara på och låter henne ha ett mer unikt namn än alla andra :)

    Logga till sin serie tycker jag alltid är superknepigt! Vi kanske får peppa varandra med logodesign, hitta inspo osv? :)

    SvaraRadera
  3. Hej Ulrika! Jag har en fråga om logodesign. Har du något bra tips på hur man skapar en logga? Jag har problem med att när jag gör titlar till mina berättelser så blir dem inte så snygga. Dem blir inte raka och bokstäverna ser ojämna ut. Skulle vara jättesnällt ifall du kunde ge lite tips.

    Jag tycker att huvudpersonen ska heta Dear. Om du frågar mig så gör det att huvudpersonen sticker ut mer och man känner av att det är en huvudperson. Namnet väcker uppmärksamhet liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget riktigt facit om hur man ska gå till väga när man skapa en bra logga. De allra flesta titlar jag har gjort är bara en skrivstilsvariant av titeln och inte så spännande. Däremot brukar jag titta på typsnittsinspiration på till exempel 1001fonts.com för att hitta en stil som passar serien. För den serien jag gör nu har jag hittat två olika versioner av text, men vet inte om någon passar. (Bilder dyker nog upp nästa blogginlägg)
      Serien är svagt inspirerad av Törnrosa och jag hade då hittat en font som var ganska "medeltidig" som skulle kunna funka.

      Ett annat sätt jag har försökt fixa en logga är att antingen hitta ett föremål i serien som kan ersätta en bokstav eller försöka sätta ihop bokstäverna på ett "snyggt" sätt. Till exempel i namnet Dear kan man göra e och a lika varandra så att de kan sättas ihop. Jag gjorde det på min 24-timmarsseriesamling, som jag döpte till 5x24. Då är 5 och 2 samma symbol men den ena vänd. Tyckte att det blev enhetligt då :)

      Linjal är super bra och om vissa bokstäver upprepar sig eller är väldigt lika blir det klippa och klistra så att de blir identiska till varandra.

      Det är väl mina tips ^_^

      Radera
    2. Tack för tipsen! Jag ska kolla in typsnitt sidan. Jag får helt enkelt öva på att få till loggor som ser okej ut xD

      Radera
  4. Kul att du kommit igång med manus, ser fram emot och se vad du skrivit/tecknat! Snygg bild, fick verkligen till rörelsen i håret och kläderna.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar