Simon v38


Inga uppdateringar gällande projektet. Fortsatt manusarbete, långsamt framåt. Inte speciellt fängslande.

Har jag tecknat något? Tja...


Jag tecknade den här gruppbilden av karaktärerna i ett rollspel jag är med i. En bra teckning om jag får säga det själv, men inte super-relevant.

Så vad har jag gjort sedan förra uppdateringen?


 Spelat Minecraft.


I helgen pågick Mine Gala, vilket var en musikfestival där alla uppträdandena tog plats på en Minecraft-server. Musiken spelades upp genom en hemsida och publiken dansade i en speciellt uppbyggd replika av The Metropolitan Museum of Art i New York, vars årliga evenemang Met Gala var inspirationen för eventet.

Bildresultat för the met
(Jämför The Met med bilden ovan.)

Detta var ett seriöst evenemang. Mellan 500 och 1000 pers var inloggade när jag kollade, och de framträdande var relativt stora namn inom EDM-scenen. Detta var arrangörernas tredje event av den här typen, de tidigare under namnen Coalchella (se Coachella) och Fire Festival (se Fyre Festival), så efter tekniska problem första timmen på första natten flöt det på som smort.

Anledningen till att jag tar upp eventet här, på min blogg för serietecknarutbildningen, är att Mine Gala gav mig en möjlighet som hade vart svår för mig att göra i verkligheten.


Leka paparazzi.


Jag kunde ta referensbilder på artister på scen utan att behöva trängas med andra fotografer, eller ännu värre, andra i publiken. Plus, eventet var gratis, vilket uppskattas av mig som är beroende av CSN just nu.


Minecraft är ett fantastiskt verktyg för att bygga upp referensbilder i allmänhet, men i det här sammanhanget fick jag tillgång till specifika vinklar jag behövde för just mitt projekt.


Och när musiken blev för mycket kunde jag bara trycka på mute.


Så, bottom line, pröva Minecraft om ni inte redan har gjort det.


Åh, och den riktiga Charli XCX dök upp. Glömde nästan det.

En av de som körde sets under eventet var Nat Puff, mest känd under artistnamnet Left At London. Veckans musiktips från mig är hennes mest kända låt, Revolution Lover. Fanns andra jag personligen föredrar på line-upen, men jag tror detta kommer uppskattas av flest.

Bla bla bla,
/Simon

Kommentarer

  1. Jag är helt novis på spel men vad smart och kul med referensmiljöer och vinklar genom Mine Gala! Tack för musiktips också.

    SvaraRadera
  2. Det är så jäkla coolt med såna här mukikevent inne i ett spel! Gränserna mellan digitalt och fysiskt suddas ut lite :D
    Kul med rollspel också, vågar man fråga vilket system ni kör? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dungeon World! Jag är ny inom rollspel så kan inte riktigt skillnaden mellan DW och standard D&D. Beror på spelledaren!

      Radera

Skicka en kommentar