Rebecka v.38

Hej!

Som nämnt förra veckan så bestämde jag mig för att intervjua några deltagare i en cykelkurs för invandrarkvinnor. Så igår åkte jag till Röda Korsets hus, där de håller kursen och deltog vid ett kurstillfälle. Det var för det första väldigt spännande att se hur upplägget fungerar. Jag fick också prata lite med några av kvinnorna om deras erfarenheter av att cykla. (Tack för bra förslag på intervjufrågor, och särskilt tack till Wendel som kom med en hel lista av bra frågor, det var till jättebra hjälp!!) Det var 7-8 deltagare och jag pratade med 4 av dem. Några föll bort då de varken pratar norska eller engelska. Och jag fick prata både norska, engelska och franska. Väldigt spännande! En annan spännande grej var att en äldre kvinna från Kongo berättade att kvinnor inte cyklade där för att det ansågs opassande för kvinnor att använda byxor (och det är ju mycket lättare att cykla i byxor än i kjol). Och det är ju exakt samma problematik som jag har läst om i cykelhistorieböckerna jag lånade, fast då utspelade den sig på 1800-talet i Europa och USA. Så det finns absolut potential för paralleller här. Jag gjorde väldigt osorterade anteckningar av vad de sade igår efter kursen, så att jag inte ska glömma bort något. I veckorna framöver ska jag försöka 

Kommentarer

  1. Hej Rebecka! Kul att du fik frågat dem och prattet med dem - mega respekt herifrån! Bra jobbat :-) Jag tror inte du fik satt punktum på dit blogindlæg - det är en bra cliff hanger ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej Rebecka!
    Vad kul att du var där! Bra jobbat med alla språk.
    Intressant med kvinnan från Kongo. Det ska bli spännande att läsa mer om kvinnorna i din serie.

    SvaraRadera
  3. Vad spännande! Och intressant med kvinnan från Kongo. Tycker det ska bli riktigt intressant att läsa mer om det här ämnet. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar