Rebecka v.36

Hej!

Ett lite försenat inlägg här från min sida. Först, tack för en trevlig helgträff! Det var väldigt roligt att möta er alla.

Jag har inte hunnit med så mycket i veckan, för jag har varit ganska upptagen med att börja på nytt jobb.

Det jag har hunnit med är följande:

Läsa en bok om cykel- och kvinnohistoria - Wheel of change av Sue Macy - vilken visade sig ha en del nyttig information som passar väldigt bra till mitt tema. Tänker särskilt att jag kan återanvända några av exemplen och citaten hon ha hittat i gamla tidskrifter och sådan som jag kanske inte annars skulle komma över.


Jag har tänkt lite på hur jag kan lägga upp serien. En ny idé jag har är att försöka koppla det historiska perspektivet till nutid, och cykelns betydelse för kvinnor idag. I Trondheim håller Röda Korset kurser för att lära invandrarkvinnor att cykla, och jag tänkte att det kunde vara intressant att intervjua en av dem för att höra vad deras motivation är för att lära sig att cykla. Kanske kan man dra paralleller/jämföra cykelns betydelse idag med historiskt sätt. Då kunde huvudberättelsen vara nutid (baserad på intervju) och så kunde diverse historieböcker och liknande användas för att kommentera på nutidsberättelsen.

Det är det jag har tänkt så långt. Vad tänker ni?

Mvh, Rebecka



Kommentarer

  1. Jag tycker det låter som en spännande idé. Både det nutida och det historiska perspektivet känns intressant. Det är också alltid spännande när en vet att något baseras på intervjuer med verkliga personer tycker jag. Älskar tex såna filmer som hänt på riktigt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar