Nadine Vecka 39

Hej på er!

Vecka 38 fick jag dåligt besked från sjukhuset. Trodde jag skulle bli mer produktiv vecka 39. Men gissa vad som händer ;) 

Självklart går man och blir jätte förkyld. Jag har spenderat veckan i sängen med feber, hosta, pappershögar med snytpapper och varit riktigt täppt och krasslig med halsont. Jag som skulle göra bättre ifrån mig den här veckan! 

Men! Jag har iallafall lyckats få fram den här: 


Jag tog lite inspiration av Ulrika och ritade upp lite viktiga key-scener ur min serie. Som en bild mind map. Hade tänkte göra fler men så blev jag sjuk. Vad tycker ni? Ska jag rita upp lite fler den här veckan eller ska jag påbörja det skriftliga manuset för serien? 

En viktig scen i serien är hur Raring och Jamila möts. När Jamilas piratkapten Aisha ska ta sig in i en gammal ruin (Lara Croft style) så krävs det ett fjäll från en sjöjungfru för att sätta igång mekanismen som öppnar upp ruinen. Kaptenen Aisha som är väldigt målmedveten tycker att en sjöjungfru kan stå ut med lite smärta för ett högre syfte. (Ruinen ska leda kaptenen närmare sitt mål) Hon fångar in en sjöjungfru och skär bort en bit fjäll. Hennes högra hand och rådgivare Jamila tycker dock att kaptenen går lite för långt ibland för att nå sitt mål. Hon tycker synd om sjöjungfrun och väljer att stanna kvar utanför ruinen så att hon kan plåstra om och ta hand om sjöjungfrun som är rädd och sårad. Jamilas omtänksamhet lägger sig som en energi i sjöjungfruns hjärta och ger sjöjungfrun en själ. För sjöjungfrun så känns det som att hon precis har fötts och vaknat till liv. (Hon börjar uppleva mänskliga känslor för första gången)  När Jamila ska lägga förband om såret på fenan så kallar hon sjöjungfrun för "raring". Detta missuppfattar sjöjungfrun. Hon tror att raring är hennes nya namn. När besättningen senare kommer tillbaka så ska sjöjungfrun återförenas med havet. Men eftersom sjöjungfrun nu fått en själ och pågrund av det automatiskt blivit kär i människan som gav henne liv så vill hon inte riktigt släppa taget om Jamila och Jamila måste envisas lite för att sjöjungfrun ska få komma tillbaka till vattnet. Jamila är förstås helt omedveten om att hon precis givit bort en bit av sin själ och gjort sjöjungfrun kär i henne. Hon tror förstås att detta var det sista hon fick se av sjöjungfrun. Men i resten av serien kommer hon bli förföljd av Raring. 

Vad tycker ni om konceptet? :) 

Kommentarer

  1. Vad kul att du testar mitt sätt att göra en tankekarta, jag tycker att det är ett bra sätt för att få inspiration och motivation! Och din ser jättebra ut. Jag tycker inte att det skadar att gå mellan manusskrivande och att rita inspirationsbilder. Det hjälper tankeprocessen enligt mig.

    Konceptet låter spännande också. Det är en bra etablering av hur karaktärerna träffas och hur mötet kommer att förändra båda två. Det är en bra idé, speciellt hur Raring får sitt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag har aldrig sätt en tankekarta som din förut och jag tyckte att den var så bra att jag ville pröva själv. Åh jag känner att det hjälper. Då ska jag se till att pendla lite mellan tecknande och manusskrivande. Tack för tipsen! :)

      Radera
  2. Fint koncept! :) Som Ulrika säger, det är nog klokt att varva bilder och textmanus, det som passar och peppar en själv att komma vidare med skapandet :)

    SvaraRadera
  3. Konceptet låter intressant! :)
    Synd att det blev som det blev med förkylningen och allt! :(

    Jag tycker att det vore nyttigt att rita upp några fler key-scener innan du sätter igång med manuset. Då har du typ checkpoints eller det "viktigare" scenerna framför dig och det kan göra att det blir lite lättare att skriva manuset. Då fyller du i det som är mellan scenerna så att säga! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar