Marja, Vecka 37 och 38


Hallå där! 

Den här veckan och förra har varit hektisk och även förärad med en långdragen förkylning. Förra söndagen, när jag skulle skriva mitt inlägg, var jag helt enkelt för däckad. Tänkte att jag gör ett samlat inlägg denna vecka istället. 

De senaste veckorna har jag ägnat mig åt att försöka reda ut skavankerna i manuset. De bitar jag kände inte riktigt hade satt sig när jag lämnade det. Bland annat har jag försökt räta ut karaktärerna Fisken och Fritzsons utvecklingskurvor - kapitelvis.  Just nu har jag 6 så kallade kapitel i berättelsen, men dessa kommer inte kallas kapitel senare. Det är mest för mig själv, för att det ska kännas överskådligt. Så TRÖKIGT men har tyvärr inga nya skisser att visa! Har inte riktigt kommit dit än :(( men här nedan kan ni åtminstone se mina anteckningar kring karaktärernas utveckling under berättelsens gång - i blått. I veckan kommer jag fortsätta jobba vidare med manuset. Och på torsdag drar jag till bokmässan för att stå i seriehörnan och kränga Fadäsen i 4 dagar. Kommer säkert bli både kul och hutlöst utmattande. Tycker 2 dagar mässa brukar räcka, men nej här blire dubbelt upp. Är det någon mer av er som ska dit? Isåfall kan vi dricka jättemycket kaffe ihop och försöka att inte gå under i kaoset. I annat fall - ha en fantastisk och produktiv vecka så hörs vi snart igen!




KAPITEL 1

-Introduktion fantasin
-Karaktärerna möts och introduceras
-De tar tåget till verkligheten
Fisken: Ointresserad av omgivningen och av andra personer, drar sig undan, har en sorg inom sig, lite vresig.
Fritzson: Spontan och nyfiken, rastlös och desperat.

KAPITEL 2

-Var har vi hamnat?
-Sightseeing
-Fakta om verkligheten. Det här är verkligheten. Här finns: bostadsrätter - du har rätt att bo om du har pengar och pengar får man om man jobbar och jobb finns inte till alla, plastväxter - det finns riktiga växter men så finns det också plastväxter som ser ut som plast och inte växter, personlighetstester - för att folk ska kunna se att de passar in, alla vill passa in, det finns avföring. Det går in och det går ut. Vombats som bajsar i kuber. Fisken försöker förstå, så det är inte som det är i fantasin. Allt är statiskt. Inte plastiskt. Inget är random och flytande. Vilka är de som bor här? 
VF-arna kan inte se dem, de kan inte kommunicera
Fisken: Fisken är fortsatt avvaktande och vresig mot Fritzson. Försöker samtidigt förstå var hen är någonstans. Irriterar sig oerhört på Fritzsons gladlynta humör, men sakta börjar en nyfikenhet växa inom Fisken.
Fritzson: Oerhört exalterad över att ha lyckats värva en kompis. "Nu ska vi ha kul du och jag!” Visar Fisken allt hen kan om verkligheten. 

KAPITEL 3

-VF-arna vad är det som driver dem
-Pengar och dödsångest
-Irene desperation - en som inte är som alla andra. Hamnat i ett mellanläge.
Fisken: Nyfikenheten har vuxit sig starkare, kan inte tro sina ögon, känner att hen hittat sin plats, känner lycka. VF-arna måste vara lyckliga. Kan inte förstå varför VF-arna inte är lyckliga. Fisken börjar acceptera Fritzson.
Fritzson: Glad över att Fisken är glad, glad över att ha en kompis att dela upplevelsen med. Är inte så säker på att VF-arna är lyckliga. Börjar smått undra vad Fisken håller på med. Är förvirrad. Träffar Iréne, som också är förvirrad. 

KAPITEL 4

-Självförverkligande
-Ekonomi och marknadsvärde
-Skapar en affärsidé
Fisken: Är överrumplad och begeistrad. Kan inte förstå varför Fritzson är så negativ. Hen som verkade så naiv och dum. Går igång på affärsidén och blir typ manisk.
Fritzson: Kan inte förstå varför Fisken är så positiv plötsligt. ”Det känns inte som du.” Fisken menar att Fritzson inte känner henom. Börjar skära sig mellan dem igen.

KAPITEL 5

-Förgänglighet
-Mat och skönhetsvård
- Ideal
Fisken: Fisken, som i början är rätt osocial och ängslig kommer att börja ta mer plats när hen hamnar i sitt rätta sammanhang och får utforska något hen är intresserad av. Fisken tror att det är verkligheten som är lösningen. Här kan hen äntligen vara sig själv. Hen vill stanna.
Fritzson: Fritzson, som i början är orädd, rättfram och översocial, börjar istället tvivla på sig själv. Vad Fritzson upplever i verkligheten får hen att undra var hens plats egentligen är. Verkligheten känns så kall, hård och obegriplig. Och fantasin, finns den verkligen på riktigt?

Kapitel 6
-Avrundning och avslut
-Upptäcker den riktiga verkligheten
Fisken och Fritzson: Fisken vill som sagt bli en del av verkligheten, och är fast besluten om att stanna. Fritzson avslöjar skamset för Fisken att hen inte berättat hela sanningen. Det här är inte den riktiga verkligheten, utan bara en avspegling av verkligheten - ritad av en serietecknare. Fisken är besviken och arg över att Fritzson visste om detta. Men Fritzson menar att det var för att skydda Fisken. Den riktiga verkligheten är för hård. ”Så var är den riktiga verkligheten då?” undrar Fisken. ”Där… tror jag”. De tittar ut genom rutan, dvs rakt fram - på oss. Och då ser de den verklighet vi lever i. Då tvekar Fisken. Det blir lite för verkligt och Fisken bestämmer sig till slut för att stanna i fantasin

Kommentarer

  1. PAH! Alltså jag kan som inte hejda mig. Älskar fortfarande när Fisken blir girig å manisk över affärsplaner och ekonomi. Det är så bra. Fint att följa Fritzons tvivel, det känns väldigt troligt. Och slutet! *imploderar lite grann* Jätte jätte jätte bra. Haha gud vilken bra feed back va. Sådär djup å genomtänkt, inte alls bara massa känsloord som slängs ur här! *pedagogisk* Ehum. Men jo, jag tror att det du håller på med är att verkligen genomarbeta din idé å text. Har jag nog skrivit/sagt innan. Men blir så impad. Och inspirerad. Det är nog det som fattas i mina processer, att låta det arbetet få plats å inte bara rita rita rita. Yupp. Kram å lycka till på mässan!

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilken berättelse. Och så bra att få följa ditt systematiska arbete. Inspirerande.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det systematiska är inspirerande, det var faktiskt en bra idé att strukturera upp i kapitel. Även om det är bara för sig själv. Den ska jag nog tänka på framöver!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar