Maja Björk v. 37

Hej!

Jag har jobbat på lite olika håll den här veckan. Jag har suttit och ritat på bilderna jag skrev ut ifrån Oberschöneweide, jag provar lite olika färger. Jag vill stillisera dem lite och överdriva intensiteten. Jag funderar på att göra ett antal färgpaletter för att se vilka färger och nyanser som passar ihop. Det kanske blir till att klippa och klistra i bilderna istället.

Här har skuggorna och detaljer fått kraftfullare färger t.ex.

Jag har fortfarande lite block när det gäller idéer för historier, tror det beror på att jag är i slutfasen av mitt jobb här på ön och redan har gått vidare lite i sinnet till nästa period. Men jag har följt mitt eget råd och bara satt mig och börjat rita vad som helst för att se vad det leder. Det blev en ganska kul serie om att försöka sprida kärlek. Men jag har inte kommit på slutet!! Så det känns lite lol att det just nu inte finns någon poäng.



Jag blev lite inspirerad av att blanda material, så jag tänkte kanske klistra in dem på andra bakgrunder. Kanske är det vad jag kommer använda de utskrivna bilderna från Oberschöneweide till. Jag gör hittills allt manuellt, använder sällan dator. Tyvärr!

Sedan har jag ritat lite från verkligheten också. Att rita det framför mig på block från jobbet gör att det känns mindre pressat. Jag är lite ambivalent att använda teman från min vardag just nu, för det känns som att jag är i en övergångsfas, så ingenting är riktigt på riktigt.

Tittar på när någon bakar

Kommentarer

  1. Snyggt Maja! Roligt att se hur du jobbar. Ska också testa ditt råd att bara sätta sig och rita vad som helst. Och se vad handen och huvudet vill få sagt i stunden.

    SvaraRadera
  2. Jag blir inspirerad av alla dina tankar kring teknik, färger, klippa och klistra. Att du inte använder dator behöver absolut inte vara nån nackdel, att jobba "på riktigt" ger en sån härlig känsla i resultatet. Spännande med sprida kärlek-serien, hoppas du gör den även om du inte kommer på nån slutpoäng :)

    SvaraRadera
  3. Alltså WAO vilka färger och djup, helt sjuk fint. Blir superinspirerad och vill lära mig hur du göör!! sen alltså den korta serien som inte är klar än, skrattade rakt ut av ansiktsuttrycken. Kan typ inte sluta skratta. Gör ett fanzine av den serien sen! jag vill köpa!

    SvaraRadera
  4. Haha, gillar kaoset med alla papper och den glada minen figuren har i mitten av inlägget <3 Tack för inlägget och olika tekniker!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar