Kristina Kumari v37


Ah tiden går så snabbt och jag vill göra så mycket!

Mens-serien
Fortfarande ingen översättning ännu, det verkar gå lite trögt på den fronten. 

Vita hjältar
Denna vecka har jag äntligen satt mig ner och skissat upp ett (super slarvigt) bildmanus i en anteckningsbok. 
På datorn tog jag mitt textmanus och delade upp det i sidor och rutor, till rutorna klippte jag in inspirationsbilder (vid dom som jag hade sådana till). I min anteckningsbok ritade jag upp hur sidorna ska komponeras och små anteckningar för att komma ihåg idéer. Lite svårt att förklara, här är några bilder, först på textmanuset med inspirationsbilder och sen på anteckningsboken:




OBS TRIGGER WARNING för obehagliga bilder



(lila tex= i pratbubblor)





Så nu är det bara själva tecknandet kvar!!!!! 
När jag började planera upptäckte jag att serien kommer bli ca 51 sidor lång!!!! Har aldrig gjort en så stor serie förut, vet inte riktigt hur det ska gå… Jag har räknat ut att om jag ritar minst fem sidor i veckan så ska jag nog klara det, och det har jag tid till men vi får se om jag har tillräckligt med motivation. 

Men innan jag börjar teckna har jag några beslut jag måste göra: 
Serien kommer va helt i blå (för jag är trött på svart just nu) och för att dom säljer en superbilliga blå gelpenna här i Nepal. Igår var jag och kollade runt lite efter nån blå färg att använda till bakgrund, det var en utmaning… finns inga direkta konstmaterialsaffärer här. Den första jag gick till såg ut som ett förråd där någon kastat in för mycket grejer, jag kunde inte ens gå in. Jag gick vidare och hittade en bokhandel där dom faktiskt hade en del grejer, köpte hem massa olika blå pennor/kritor och färger som jag nu testar lite med. Testar också att färglägga digitalt men det är för jävla svårt… Här är en sida jag testat lite olika på: (men den tunna blå vattenfärgen skannades superdåligt…)




Måste också bestämma mig hur jag ska ta mig an den intrikata frågan kring ”hudfärger”, vilka blå nyanser ska jag välja, ansiktets former etc samt inte falla in i rasistiska stereotyper! Jag har en tendens hamna i "same face syndrom" (bara rita samma ansikte på alla personer) så det vill jag försöka arbeta mig bort från. Har kollat massa youtube-videos, som mest lät som rasbiologiska studier (dom jämförde hela tiden det europeiska som det normala och det icke-europeiska som avvikande SUCK och kallade icke-vita personer "ethnic people" SUCK) sen hittade jag en parodi på sånna videos som piggade upp mig igen (länk: https://www.youtube.com/watch?v=fHU6AAJsqX4)

de va allt för mig denna veckan!



Kommentarer

  1. Så vackert med blått och vilket intressant projekt. Jag gillar sättet du tänker skriva det på. Det märks att du har gjort research och det påminner mig om vissa av Liv Strömquists serier. Kul och spännande att ha med din relation till gubben i klassrummet.

    SvaraRadera
  2. Fint med det blåa. Känns som att du arbetar igenom din idé noggrant.

    SvaraRadera
  3. tycker visst den tunna blå funkar scannad. SVÅRT det här med hur man ska rita folk. för det blir så jävla betingat. vad man än gör. och då är det ju liksom lätt att bara rita samma lika hela tiden så man slipper ta ansvar för att man ritat olika etniciteter på olika sätt. är också osäker på hur jag ska göra med representationen i min serie. såklart inte samma eftersom du ju behandlar ämnet och jag bara behöver bestämma hur mina karaktärer ser ut. men ändå.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar