Ulrika Balla, v.34, Presentation

Hej!
Jag heter Ulrika Balla, är 26 år och har precis börjat jobba som tekniklärare på en högstadieskola i Linköping. Jag har större delen av mitt liv varit intresserad i manga och att skapa serier, men den första serien jag gjorde var till en mangatävling 2011. Tyvärr så vann jag inte, men domarna tyckte att jag hade potential och efter det har jag gjort ungefär en serie varje år, som jag sedan har skrivit ut och sålt på konvent runt om i Sverige. De senaste serierna har jag också tryckt upp ordentligt för att öka kvalitén på mina serier. Jag har fått upp en tradition med att göra en serie på 24 hours comics day sen 5 år tillbaka nu, vilket boostar mitt självförtroende att rita mera serier varje gång.


Självporträtt
Just nu har jag två längre serier på hjärnan som jag skulle vilja göra och skicka in till förlag men jag måste välja en av dem och då jag har både styrkor och svagheter i båda idéerna så kan jag behöva ett eller två bollplank om vilken jag ska satsa på. 

De två serierna är ganska olika varandra, med den romantiska/mystiska till vänster och action/fantasy till höger

DEAR DREAM
Först ut är en romantisk mystisk serie som handlar om en tjej i skoltid som är förälskad. Hennes dåliga självförtroende utnytjas dock i hennes drömmar och hon gör en önsking som går snett. Istället för att få eget själförtroende tar hennes drömmar över hennes kropp i ett försök att lämna drömvärlden och se verkligheten, samtidigt som huvudkaraktären fastnar i hennes egna drömmar.

Det jag känner mig trygg med i den här serien är att alla mina serier jag har gjort är just romantik och komedi. Det som kan vara svårt är att komma tillräckligt utanför ramarna så en traditionell serie. Jag vill inte att den ska vara full med klichéer som jag annars kanske har i mina serier. Jag skulle vilja lägga till mera skräck och mystik i den här serien.

Detta var den serien som jag skickade in som arbetsprov till den här kursen, men jag nämde också serien nedan.


Dear dream exempel


HIMA
Den här serien är en actionserie som handlar om änglar om demonder som har varit i ett evigt krig. Hima är huvudkaraktären i denna serie och blir den nya hjälten hos änglarna. Det är dock inget hon vill vara då hon inte har stävat att efter att vara god eller snäll under större delen av hennes liv. Historien handlar mycket om att göra rätt val i livet och vad man kanske måste offra för att rädda något annat.

Den här serien har många utmaningar för mig. Inte minst alla actionscener som jag måste (och vill) ha med. Exempelbilden nedan är nog den första ordentliga actionbilden jag har gjort, så det krävs en del övning. Det som är bra med den här storyn är att jag redan har en tydlig ram för början, mitten och slut. En annan utmaning är jag har ett tydligt universum som historien utspelar sig i, men den kan vara svår att förklara.

Hima exempel

Kommentarer

  1. Hej!
    Vad roligt att se vad du jobbar med!
    Jag tycker om hur sidan där de ska värma varandra ser ut. Snyggt att du har låtit hennes huvud sticka upp över "kanten på rutan" och den sista pratbubblan bryta av linjen på sista rutan. Det skapar en fin layout och balans.

    SvaraRadera
  2. Trevligt med mer LKPG-representation, känns ibland som man är solo att rita serier i stan.
    Vilken skola är det du jobbar på?

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilket snyggt självporträtt! Speciellt bakgrunden!

    SvaraRadera
  4. Hej! Ska bli kul att följa, spännande med dröm/verklighetsswapen!

    SvaraRadera
  5. Hej, kul att se dig här! Tycker båda historierna verkar intressanta, men Dear Dream skulle nog kunna bli riktigt intressant att jobba med då du redan känner genren, men att du lägger till nya element såsom skräck/mystik :) Men vad du än väljer blir det nog en kul utmaning, och det ska bli kul att se oavsett vad du gör!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Fina bilder! :) Jag gillar hur du gjort med färgerna på andra bilden. Ska bli kul att följa dina serier.

    SvaraRadera
  7. Hej Ulrika! Välkommen till kursen :D Jag tycker också att båda historierna verkar intressanta, men tvärtemot Jenny så röstar jag för action-serien Hima, låter kul med en genreutmaning och skönt att du har entydlig ram för början, mitten, slut. :) ...och kanske dras jag till den också för att jag själv inte håller på med actionserier och att det vore kul att få följa processen :))

    SvaraRadera
  8. Hej, jag gillar hut mycket du hat tängt utmana dig själv med de serier du har planerat.

    SvaraRadera
  9. Wow!
    Älskar verkligen din stil!
    Jag tar själv lite inspiration ifrån manga och jag måste säga att du borde ha vunnit mangatävlingen! :)
    Illustrationen där karaktärerna från det två serierna med olika genrer står rygg mot rygg,
    med den enas bakgrund lite rosa och kärleksfull och den andras likt en stjärnhimmel är jättecool! :D
    Jag är lite mer för action/adventure och fantasy eller sci-fi med en bra balans mellan drama och komedi! Hima verkar jättecool, men vill även följa Dear Dream och se hur du utvecklas inom ditt serieskapande! ^^

    SvaraRadera
  10. Hej, tycker du har intressanta koncept på båda serierna och gillar din stil och att du tänker utmana dig själv. Tycker det ska bli kul att få se vad du kommer gör under terminen :)

    SvaraRadera
  11. Hej Ulrika! Jag fick "wow"-känslor av dina serier. Båda dina idéer låter jättecoola. Jag drogs mycket till Dear dream för att jag helt enkelt blev sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  12. Hej Ulrika och välkommen till kursen! Jag instämmer med skaran som tycker båda projektidéerna är intressanta. Hoppas du kommer fram till vad som är mest aktuellt att jobba med för dig just nu. På sikt kan du säkert genomföra båda projekten. Jag tycker om ditt stämningsfulla bildberättande. /Ida

    SvaraRadera
  13. Hej Ulrika! Jag följer dig på facebook "Ballamanga". Jag har också köpt dina serier tidigare och det var du som inspirerade mig till min 25-timmarsserie. Tycker att du är en trevlig person och jag gillar dina berättelser. Ska bli roligt att gå den här kursen tillsammans med dig!

    SvaraRadera
  14. Hej! Det ser så prof ud, kan helt sikkert lære en masse af at følge dig :-) glæder mig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar