Ulrika Balla, v 35.

Denna vecka har jag fokuserat att tänka endast på den romantisk/mystiska serien Dear Dream. Jag har gjort några varianter av en mindmap där jag bara använder mig av bilder för att få fram känslan jag vill ha i scenen. Med dessa sidor har jag snart kommit på hur några nyckelscener i historen ska se ut, bland annat första kapitlet. Nästa steg är att få orden på pappret och börja skissa på layouts för själva sidorna.

För att tyda mina bilder har jag gjort dem så att huvudkaraktären för scenen är i mitten, därefter "läser" man bilderna från klockan 12 längst upp på pappret, runt bilden imitten fram till kl 11. 

(min kamera på mobilen är inte den bästa. men så här ser bilderna ut)

allt är bara en massa småfunderingar och hur jag kan göra den bättre

det två första bilderna är ungefär en sammanfattning av kapitel 1, medan den till höger är början på kapitel 2

kapitel 1, del 2

väldigt pedagogistkt utritad läsriktning xD

Jag har ocskå funderat mycket på vilka motiv min huvudkaraktär har för agera som hon gör genom serien, och jag försöker att hitta alternativa motiv som inte bara går ut på att hon är rädd eller feg.

Jag lyssnade även på Julia Thorells genomgång om vad man ska tänka på när man gör en serie. Det var några saker som jag kände igen sen innan men tipset om att ha mer detaljerade bilder lite då och då i serien tycker jag är jättebra att tänka på.

Ha en bra helg!

ps.
För skojs skull letade jag fram första gången jag gjorde den här versionen av mindmap (helt orelaterat). Jag hade inte satt datum på det men det är nog från när jag gick i mellanstadiet, ca 2005.




Kommentarer

  1. Vad roligt att få se din process, bra sätt att jobba med mindmap fast med bilder. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Smart med mindmaps! Det är alltid bra att förbereda och gå igenom olika "drafts" innan man kör igång på riktigt! :D

    SvaraRadera
  3. Kul att se din process, smart med klockan!

    SvaraRadera
  4. Åh vad spännande! Får jag ta lite inspiration av dig? Tyckte att det var en jättebra idé nämligen att rita upp keyscener från serien. Skulle vilja göra samma sak fast med min serie. Mest för att testa vattnet lite med de nya karaktärerna jag ska skapa.

    SvaraRadera
  5. Wow, tror aldrig jag sett den här typen av mindmap, så smart!

    SvaraRadera
  6. Det är så spännande det här med att hitta motiv till karaktärerna och allt sånt som hör till att hitta på fiktion. Kul att du har en process kring det och som alla andra har sagt, smart mindmap!

    SvaraRadera
  7. Fed idé med mindmap!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar