Rebecka v.35


Hej,

Den här veckan har jag mest cyklat för att vara ärlig. Men nu är jag tillbaka i civilisationen och ska börja ta tag i serietecknandet igen. Jag har i alla fall tänkt lite på serieprojektet medan jag har cyklat, så jag tänkte att jag kan sammanfatta mina tankar så långt.

Min plan är alltså att göra en serie om cykling, feminism och kvinnokamp. Några teman och vinklingar jag tycker kunde vara intressanta och relevanta är:

- Bruken av cykel som symbol under suffragettrörelsen
- Hur bidrog cykeln till att styrka kvinnors roll i den offentliga sfären genom ökad rörelsefrihet?
- Hur cykling ändrade klädsnormer för kvinnor (t.ex. uppståndelsen kring bruken av så kallade ”broomers” aka. byxor när man cyklade) 
- Mäns idéer om kvinnor som cyklar (t.ex. de olika fysiska åkommor 1800-talets manliga läkare ansåg att cykling kunde bidra till hos kvinnor; eller om kvinnor i Iran som också i dagens samhälle blir fänglade för att cykla) → Förändring över tid?
- Varför cyklar kvinnor mindre än män? 
- Elcykeln som medel för kvinnor att återerövra cyklandet?
- Historier om kvinnliga föregångscyklister (t.ex. Annie Cohen Kopchovsky som cyklade ”jorden runt” i slutet av 1800-talet; Maria Ward som skrev en bok om cykelreparation för kvinnor på 1800-talet för att de inte skulle vara beroende av män för att underhålla sina cyklar;
- Bruk av cyklar för att stärka kvinnor idag (t.ex berättelser från satsningar av World Bike Relief)

Hur jag ska lägga upp serien vet jag inte än. En möjlighet är att göra det som en liten historielektion och ta med många olika teman som är relaterade till feminism och cykling. Eller kanske mer än en faktauppramsning, så skulle det nog bli en blandning av fakta, tankar och reflektioner kring dessa. En annan möjlighet är att välja ut en kvinnlig cykelpioniär, och rita hennes historia. Jag har samlat på mig en lista med källor som kunde vara användbara, men har inte gått igenom dem i detalj, så jag är inte helt säker på hur mycket information jag har om de ovannämnda temana. 

Något jag oroar mig lite för är att jag ska fastna i fakta och att det då blir opersonligt och tråkig läsning. Jag har också funderat lite på hur "korrekt" det måste vara. Forskaren i mig gör att jag så fort jag ska göra något faktabaserat så sätter jag vetenskaplig standard på det, men jag vet inte om det är vare sig önskvärt eller läsbart som serie. Jag tror inte att det skulle bli så bra.. 

Det är sådant jag har tänkt på i veckan. Ser fram emot att träffas nästa helg!

Mvh, Rebecka


Kommentarer

  1. Hej! Kul att du fastnat för cyklingen. Och du har hittat en hel del att undersöka/skriva om. Tror också att en svårighet du har framför dig är att kombinera all fakta med flöde/intresse. Tror iofs att det finns mååååånga som gillar serier som just tar upp allt du nämner och att läsa fakta. ser framemot att se din process och hur du tar dig an uppgiften. Kommer bli bra!!

    SvaraRadera
  2. Jag sitter lite i samma båt med det där att balansera fakta och samtidigt göra serien intressant att läsa och inte bara massa "faktarutor". För att göra det personligt kan du ju blanda upp faktan med egna berättelser, eller korta sekvenser med kvinnliga cykelpioniärs historia. Det är ett alternativ. Men jag älskar att läsa faktaspäckade serier, det är ju en smaksak heheh.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag ville själv börja läsa på om hur cykling förändrade kvinnomodet när du nämnde det <3

    SvaraRadera
  4. Intressant att hitta balans mellan fakta och berättande! Det är så intressant med cyklingen. Det är verkligen en frigörelse att cykla och ta sig fram för egen hand. Just detta med att ta sig fram med egen muskelkraft är ju idag nästan en ny form av självständighet. Den där cykelreparationsboken skulle jag själv vilja ha idag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar