Presentation, Wendel

Hej alla underbara kursdeltagare!

Jag är kursansvarig och huvudlärare för den här kursen, tillsammans med den fantastiska Ida Engblom som jag lärde känna på Konstfack år 2010, då vi gick bildlärarprogrammet där.



Under tiden på Konstfack startade vi upp Dotterbolagets Stockholmsgrupp (ett feministiskt serietecknarnätverk som startade i Malmö 2005) och gjorde massa kul workshops och fanzines. När vi gått ut Konstfack jobbade vi tillsammans som ledare för sommarjobbande ungdomar med uppdrag att göra muralmålningar i Bagarmossen bl.a. Under den perioden kläckte vi idén att starta en serietecknarutbildning på någon av Stockholms folkhögskolor och hamnade på Skarpnäcks folkhögskola. 2016 startade vi igång vår första klass och 2018 startade vi distansterminen, som vi nu kör för tredje terminen i rad - pepp!

Vissa av er har varit med alla tre omgångar av distansterminen, för andra är det er andra termin och för ytterligare andra så är det här er första termin. Välkomna alla, oavsett! Vi kommer bli en spännande ny grupp och jag ser fram emot vår första helgträff, 7-8:e september!

Förutom lärare så skulle jag nog kalla mig konstnär, jag gillar att byta mellan olika medium; serier, måleri, film, performance, text, ljud... Har haft en liten skaparsvacka senaste åren, men nu håller jag på att skapa nån väldigt spännande, en bebis(!) som beräknas komma i januari. Spännande!!! Min förhoppning är alltså att vara med hela terminen ut, men till nästa termin får vi hitta en grym stand-in.

Här är ett utdrag från min seriebok Error i cisblicken (2014) :



Här är en stillbild från min animation Den kosmiska kortfilmen (2008):



...som finns på youtube: 


Jag älskar uppenbarligen allt queert och mitt pronomen är hen.

Ser framemot att dela den här hösten med er!
🐢//Wendel






Kommentarer

  1. Hej Wendel! Guuu vad kul att få läsa om hur ni startade kursen. Tänk vilken grej!
    Och att få se ditt serieskapande. Grattis till bullen! Vi ses :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till bebisskapandet! Vad kul!

    SvaraRadera
  3. Grattis! Kul att ses igenom även om det är via en skärm :D

    SvaraRadera
  4. Hej Wendel! Kul att ha dig som lärare en till termin :) Och grattis till bebisskapandet!

    SvaraRadera
  5. Hej Wendel!
    Grattis till bebiskapandet. Spännande! :D Vi ses!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vilken fin animation! Väldigt uttrycksfulla karaktärer. Stort grattis till bebisen! Jag ser fram emot den här kursen så mycket!

    SvaraRadera
  7. KUL! Jeg har fulgt Dottorbolagets Insta og hjemmeside i noget tid og er fan :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar