Presentation Valentina v.34




Hej klassen! 

Mitt namn är Valentina, är bosatt i Malmö och är 32 år.
Flyttade från Chile till Sverige när jag var 8 år gammal och haft fantastiska privilegiet att få vara i skapande och kreativa miljöer.  I grundskolan gick jag i musikklass, under gymnasiet läste jag foto och annan media, alltid skrivit texter och låtar, gjort videos till band jag varit med i (där jag upptäckte att det var så kul att rita, då jag animerade videos) Bild och berättande sammanflätades plötsligt för mig och blev helt fast i serier.

Är nu verksam serieskapare och precis examinerats från Kvarnby Serieskolan.
Jag har gått år ett och år två. Första året är en introduktion till olika stilar, berättartekniker, seriehistoria med mera. Branschkunskap, pitch och bok/fanzineproduktion var också viktiga delar.
Andra året är projektbaserat och man söker med en projektidé. 
Har under andra året jobbat med de första stadierna till en självbiografisk serieroman. Brukar säga att det är ”en rolig bok om abort”  för sådana finns liksom inte. Allt är självklart inte roligt, karaktären ”Valle” är deprimerad och destruktiv, fast i ett dåligt förhållande och ett psykiskt belastande jobb. Berättelsen handlar om att bli oönskat gravid och att abort är ett självklart beslut. Ändå blir man motarbetad av omgivningen (vården, pojkvän, kulturell bakgrund) och ens psykiska mående och rädslor. Hur hanterar en destruktiv person sådana svårigheter och vad var det essentiella som tog henne ur det. 
Det viktigaste i min berättelse är budskapet att abort, trots en besvärlig procedur kan vara det absolut bästa beslutet i ens liv. Också hur det kan inspirera att bryta sig loss/avsluta episoder i ens liv som hållit en tillbaka på många negativa sätt.  

Just nu har jag en ganska välarbetad tidslinje, bestämt vilken stil jag vill jobba i, fast att det fortfarande är något jag tvivlar över. Har ett kortfattat manus för några kapitel fram och tecknat till kapitel 3. Kanske blir det 10 kapitel, beroende på om tidslinjen verkligen fungerar. Arbetsnamnet är "Nidblödningen" och ibland vill jag rita om allting. Att vara nöjd är det svåraste som finns.

Vid sidan av projektet har jag fått lite frilansuppdrag i några tidskrifter. Ritar enrutingar och korta serier. Älskar skräck, att rita slarvigt, göra fanzines och vara aktiv i seriekollektivet Dotterbolaget.




Under andra året på Serieskolan har det varit mycket fokus på feedback, av klasskamrater och lärare. Det har varit otroligt avgörande och positivt. Utan detta känner jag mig lite vilsen och trots att det är läskigt att visa sitt arbete för andra så vet jag att det är givande och viktigt. Alla har vi olika betydelsefulla perspektiv och åsikter och vill jag att min berättelse når fram är det viktigt att lyssna. Också är andras arbeten och arbetsprocess så givande! Inspirerats absolut mest av mina klasskamrater och ser fram emot att lära känna nya och ta del av era projekt!!!

/ Valentina

Kommentarer

  1. Hej Valentina! Vilken bjuckig presentation. Tack för det. Kul att få inblick i Kvarnby och din process. Har läst hela tjocka fina antologin och ditt bidrag. Gjorde själv min första abort i våras och kan relatera till det din bok handlar om. Fint arbete!

    SvaraRadera
  2. Hej! ett så viktigt ämne du berättar om och jag ser fram emot att få ta del av ditt projekt! riktigt cool tecknarstil! :D

    SvaraRadera
  3. Hej! Älskar "vill ha dig i mörkret hos mig"-teckningen! Underbar! Och viktigt ämne om abort, nu i dessa tider av konservatism :(.

    SvaraRadera
  4. Tack för din gedigna presentation! Det ska bli kul att vara klasskompis med dig och följa fortsättningen av "Nidblödningen" (jag tycker att det är en mkt bra titel), jag har läst första delen och gillar den!

    SvaraRadera
  5. Jag blir inspirerad av din process. Väldigt genomarbetad. Och ämnet abort är ju viktigt och fullt av erfarenheter som det hittills har varit svårt att prata om. Det känns som en serie som behövs.

    SvaraRadera
  6. Hej! Vad kul att få se så mycket bilder :) Gillar färgskalan med mycket röda nyanser och det passar så bra till ditt projekt!

    SvaraRadera
  7. Hej! Wow, snygga och inspirerande bilder och viktiga teman. Blir jättekul att följa!

    SvaraRadera
  8. Hej hej, väldigt intressant tema på Nidblödningen! Ska bli intressant att följa ditt arbete den här terminen.

    SvaraRadera
  9. Hej! :)
    Viktigt ämne. Jag gillar din stil. Det är starka bilder. Ska bli kul att följa ditt serieskapande. :)

    SvaraRadera
  10. Hej Valentina! Välkommen till kursen! :D Så himla bra beskrivning med "en rolig bok om abort", det får en verkligen att hajja till! :)) Gillar blandningen av humor och allvar, och låttexter i nya kontexter :) Så fint att ha dig med i gänget här!

    SvaraRadera
  11. Hej, underbar still och ett väldigt viktigt ämne ( som jag aldrig känner mig bekväm med men lika vigtigt ändå )

    SvaraRadera
  12. Jag gillar uttrycket! Det finns så mycket känsla i färgerna

    SvaraRadera
  13. Hej, gillar verkligen din stil och tycker du tar upp ett otroligt viktigt ämne som borde pratas mer om. Ska bli kul att få följa det du gör nu under terminen :)

    SvaraRadera
  14. Hej Valentina och välkommen till kursen! Jag ser mycket fram emot att se ditt projekt ta form, vad kul att du har kommit en bra bit på vägen också med tidslinje och stil. Instämmer, viktigt tema som behövs berättas om. Härligt att höra att du har haft bra utbyte av feedback på Kvarnby! Jag är impad av dina tecknings-skills, och snyggt hur du använt olika handstil/typsnitt i pratbubblorna för att beskriva ton. /Ida

    SvaraRadera
  15. Hej! Jeg er vild med din stil, de sort/hvide karakterer og levende baggrund! "En rolig bog om abort", haha, det glæder jeg mig til at følge! (Kom til at tænke på Julia Hansens "Det växar", den havde sjove passager)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar