Presentation Rebecka v.34

Hej på er!

Jag heter Rebecka, är bosatt i Trondheim i Norge där jag strax ska börja jobba som vetenskaplig assistent inom stadsplanering på universitetet. Just nu är jag på cykeltur längs den norska västkusten tillsammans med min cykel Etty, min sambo Eiliv och våra två fioler. Jag har därför inte så uppkopplad fram till slutet av augusti, men ska försöka hänga med så gott jag kan från cykeln.



Jag har ingen formell konstutbildning, men har experimenterat mycket med olika uttryck och de senaste åren har jag ritat mycket teckade serier. Jag ritade bland annat serier om en period då jag var deprimerad och utbränd, mest för att få mig själv på bättre humör. Senare har jag gjort några serier om miljöpolitik och tidigare i våras gjorde jag och min sambo en serie om hårborttagningsideal som vi hade på utställning i Trondheim. Jag gillar serietecknande då det kan vara både simplistiskt, informativt och underhållande på en och samma gång. Då jag så långt mest har ritat för mig själv ser jag väldigt mycket fram emot att få dela upplevelsen och få inspiration och lära saker av er andra. Samtidigt som jag måste erkänna att det är lite läskigt att få vara i en grupp med så många duktiga serietecknare.

Som projekt under hösten skulle jag vilja göra en serie om cykelns roll i feminismen och kvinnokampen. Jag upptäckte kopplingen tidigare i våras när jag bläddrade i en bok om cykelhistoria och plötsligt kom till ett kapitel om hur kontroversiellt det var att kvinnor skulle cykla och hur det blivit en viktig symbol för kvinnlig rösträtt etc. Och samtidigt den långa rad av underliga och nedtryckande idéer som historiskt sett funnits om kvinnor som cyklar. Sedan kom jag i kontakt med en tjej som forskar på cykling och feminism och som nämnde en del intressanta projekt om hur cykeln används för att stärka kvinnors roll i utvecklingsländer idag. Jag är fortfarande osäker på vilken form detta ska ta och vad jag ska fokusera på. Men jag vill att det ska bli något pseudo-journalistiskt, kanske baserat på litteratursök och eventuellt intervjuer.  Jag hoppas i alla fall på att få lära mig mer om detta tema under hösten. Tips och idéer tas gärna emot!

Jag ser fram emot att träffa er alla i september!

Mvh Rebecka

Kommentarer

  1. Hej Rebecka, välkommen till distansgänget! Så kul att du är med från cykelsadeln! Låter underbart med cykel, fiol, kvinnokampshistoria, sambo och norska västkursen! Peppen :D

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det var jättehärligt att din cykel har ett namn. Jag blir intresserad av ditt projekt att att lära känna dig!

    SvaraRadera
  3. Cykelns roll i kvinnokampen låter som ett väldigt intressant ämne! Ser fram emot å se hur det utvecklar sig.

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilket spännande och unikt projekt! Ska bli kul att följa det. Nu vill jag också ge min cykel ett namn!

    SvaraRadera
  5. Hej! Det låter som ett jättespännande ämne att göra serier om.

    SvaraRadera
  6. Hej! Åh, ska bli väldigt kul att följa cykeln roll i kvinnokampen genom dina serier!

    SvaraRadera
  7. Hej! Tycker din idé är superintressant, och bra vinkel att göra något pseudo-journalistiskt tror jag :) Kanske kika lite på Mats Jonssons Nya Norrland (som jag personligen tycker är bra, men ibland lite texttung) för att se hur han jobbar med att återberätta historia?

    SvaraRadera
  8. Spännande ämnen och spännande äventyr du är på. :) Spelar själv olika instrument som piano och cello. Fiol är på min "att lära lista". Ska bli kul att se mer av dina serier. Och kul att träffa alla i september.

    SvaraRadera
  9. Kul med olika instrument! Själv lirar jag munspel ibland! :)
    Kul att du testar på olika uttryck! :D

    SvaraRadera
  10. Hej Rebecka och välkommen till kursen! Vad inspirerande att ni cyklar och spelar fiol och att du dessutom ska göra ett projekt om cykelns roll i kvinnokampen. Vad spännande och intressant! /Ida

    SvaraRadera
  11. Hej! Jeg er vild med feminisme og cykler - glæder mig til at følge med :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar