Presentation Nadine Bergqvist

Hej!

Jag heter Nadine Bergqvist och är 25 år gammal. Mina intressen är all form av media (böcker, filmer, tv-spel) Jag tycker också om att dansa och mermaida. Jag älskar manga och animé och det är mer mot den stilen jag har försökt teckna. Under gymnasiet gick jag en linje som hette "3D bild och media". Under gymnasiet blev det ännu tydligare för mig att det var just serier jag ville hålla på med. Den första serien jag gjorde var inte så himla bra tecknad (enligt mig själv). Jag skulle behöva bli lite bättre på att avsluta mina projekt som jag påbörjar. Men det tror jag säkert kan ordnas nu, i och med att jag blir lite tvungen tack vare den här kursen. Efter gymnasiet har jag mest gjort lite frilans. Tecknat upp teater affischer till blandannat min förra folkhögskola samt en annan teatergrupp. 
 

Jag älskar fantasy, sci-fi och äventyr. Jag baserar ofta mina serier på drömmar. Här kommer ett par sidor från en serie jag gjorde runt år 2016. Det är en kort serie som handlar om en tjejs upplevelser en natt då hon känner sig lite vilsen. Är det en dröm? På riktigt? Eller bara tankar? Jag gjorde den här serien utifrån en vag dröm jag hade när jag själv kände mig lite vilsen och sömnlös. Jag tecknade upp serien först för hand med blyerts och färglade sedan i ett dataprogram vid namn "Paint Tool Sai".



Den här serien är min 25-timmarsserie som jag gjorde år 2017. Jag lade en timma på varje sida och egentligen skulle serien vara klar på ett dygn. Men för att inte tappa allt för mycket energi valde jag att sprida ut timmarna mer. Serien är baserad på en dröm jag hade efter att jag kollade på en animé som handlade om konståkning. Serien är ritad i endast bläck/Tusch. 


Båda dessa serier har jag tryckt upp som fanzin och sålt på konvent i Artist Alley. 

Jag är egentligen jättenervös nu inför kursen. Har nämligen läst allas presentationer och jag är omgiven av sådana duktiga tecknare, åh så kommer jag och är på amatörnivå. Men det ska bli roligt att samarbeta. Jag hoppas att jag kan få mycket feedback och förbättras. Det här är en stor chans för mig att äntligen få gå en sådan här seriekurs. Jag är redo för tips, tekniker och lärdom! Jag är självlärd nämligen så ska kännas skönt att få lite vägledning.

Angående mina projekt så har jag 3 projekt idéer. Ni får jättegärna hjälpa mig att välja ut en av serierna som skulle vara rolig att läsa.

Projekt idé nummer 1: Kanske göra en serie om ett samhälle där klyftorna mellan fattiga och rika har blivit så pass stora att man måste stjäla mat och medicin. Efter att huvudpersonen har stulit något blir han jagad av vakter. Han blir dock räddad av ett par alver. De lever nära människor utan att människorna vet om det. Alverna försöker rädda våran miljö. De är de sista alverna! Vilket jag tänkte kunde vara namnet på serien. "De sista Alverna".

Projekt idé nummer 2: Jag drabbades av kronisk bäckenbottensmärta och depression år 2017 och har varit sjukskriven sen dess med nekad ersättning från försäkringskassan. Det har varit otroligt svårt och kvävande den här livssituationen. Nu under våren påbörjade jag en ny hobby som kallas mermaiding. (Mermaiding är när man simmar i en sjöjungfrufena. Sjöjungfrusim helt enkelt). Det var ett magiskt ögonblick för mig. Jag som haft så svårt att röra mig sen jag sjukna in, kunde äntligen få lite träning som var snäll för kroppen och vattnet var så avslappnande. Jag försökte få med min sambo på att testa, men min sambo tvekade. Då fick jag inspiration till en serie. Jag vill göra en serie som heter "Jag vill förvandla min människa till en sjöjungfru". Den kommer handla om vad det låter som. En sjöjungfru blir kär i en människa och vill göra människan till en sjöjungfru så att dem kan vara tillsammans. Typ "reverse lilla sjöjungfrun". Det här är väl idén jag känner mig mest pepp på för nuet, men vill ändå ha lite feedback om vad som låter mest spännande.


Projekt idé nummer 3: En serie jag redan påbörjat. Den heter "Multidimensionernas Monsterskola". Här kan ni se början:





Vilka idéer tyckte ni lät bäst? Eller har ni något annat ni vill påpeka? Ska bli trevligt att träffa er alla under helgträffen. Många vänliga hälsningar!


PS: Glömde lägga upp en bild på hur jag ser ut. Här är jag!







Kommentarer

  1. Hej! du är ju jätte duktig! jag är också självlärd, men det funkar ju bra det med :D! Jag fastnade för din idé om sjöjungfrun. Men blir säkert riktigt bra vilken idé du än väljer! ska i vilket fall bli jätte kul att följa din process och se fler av dina fina serier! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lutar som sagt väldigt mycket mot sjöjungfrun. Jag kan dock inte bestämma mig för om den ska vara i färg eller svartvit. Färg tar ju väldigt lång tid men blir ju väldigt fint. Man kanske kan göra så som dem gör i vissa serier att bara nån enstaka sida är färglagd? Tack så mycket! :D

      Radera
    2. Ja men det låter ju som en riktigt smart idé! :D

      Radera
  2. Hej, tycker du är super duktig och du har verkligen potensial. Gillar ditt arbete och tycker du har intressanta idéer på serier du skulle vilja göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jätte jätte mycket! ^w^ Vad glad jag blir!

      Radera
  3. Hej Nadine! Vi följer nog varandra på Instagram, så kul att se dig här :)
    Jag tror mycket på att jobba med serien du är mest på, och sjöjungfruserien låter så rar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hej! Åh gör vi? :D Jaaa! Det är du som är "Jennulator!" Vad roligt att vi hamnat på samma kurs! Ska bli jätteroligt att se din serieprocess också! Tack för att du tycker att min sjöjungfruserie låter rar ^^

      Radera
  4. Hej Nadine! Du verkar ha många fina serier i dig och det blir skoj att följa. Tycker att alla dina idéer känns spännande. Kanske ska du köra på den som känns mest pepp, jag har oxå många idéer och haft svårt att fullfölja. Nu försöker jag att ta en i taget och göra den som känns mest just nu :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! :D Jo det är bra att ta en sak i taget så att man inte blir för stressad och förvirrad.

      Radera
  5. Asså va coolt! Hej förresten! :)
    Jag gillar också manga och anime! Du får till uttryck och kroppsspråk jättebra ju!
    Sci-fi, fanstasy och äventyr är genrer som jag dras till också! Kul att du spelar tv-spel också! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Manga och Anime är jättebra. Så många bra berättelser man kan komma över när man kollar på sånt! Tack ska du ha! Visst är det spännande genrer? Tv-spel är både roligt och givande :) älskar tv-spel!

      Radera
  6. Hej Nadine, välkommen till kursen! Ja, jag håller med, vi blir starkare tillsammans och med inspiration av varandra, är säker på att du både kommer bli inspirerad och inspirera resten av gruppen under den här tiden. Själv blev jag mest nyfiken på din första projektidé, "De sista alverna". Men följ din inspiration, vilken av projekten känns mest peppande för dig? Ps. kul med mermaiding!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag är peppad på "De sista alverna" också. Så jag överger inte den projekt idén. Jag får helt enkelt ta mig itu den vid ett senare tillfälle bara.

      Radera

Skicka en kommentar