Presentation Mathilda v.34

Hej distansklassen! 

Jag heter Mathilda och gick på serietecknarutbildningen förra året. 

Det här är min första termin på distans. 

Förra terminen jobbade jag med illustrationer till en bilderbok som utspelar sig i Gambia.

Den är nu klar och kommer att tryckas förhoppningsvis denna vecka på både engelska och svenska. 
Den kommer också att finnas som e-bok. Jag skriver mer om boken och var den kan hittas när allt är klart. 




Omslaget till boken


Under den här terminen har jag tänkt att påbörja en serieberättelse anpassad för barn. 

Här är en beskrivning av vad den handlar om: 

I serien "Nusse och Natten" får vi följa flygekorren Nusse som bor i ett ihåligt träd tillsammans med sin mamma och syskonet Ninni. Flygekorrar är aktiva på natten och sover på dagen. 
När det är dags för den första utflykten utanför boet visar det sig att Nusse är rädd för mörkret och för att lära sig flyga. 


Syskonet Ninni är inte alls lika osäker och lär sig snabbt att flyga, vilket gör Nusse avundsjuk. Kommer syskonen att kunna hålla sams trots sina olikheter? Och kommer Nusse att våga flyga? 







Först hade jag tänkt använda mig av teknikerna tusch och akvarell, men nu funderar jag på att testa att färglägga digitalt. Jag tror att det skulle ge en annan effekt av mörker, ljus och saker som lyser i mörkret. Jag vill också lära mig digital färgläggning bättre. 


Just nu håller jag på att göra research, samla idéer, skisser och anteckningar.
Det är svårt att säga hur lång serien kommer bli så tidigt i processen. Jag får se hur långt jag hinner.






Ser fram emot hösten :) 





Kommentarer

  1. Hej Mathilda! Kul att få fortsätta följa dig och ditt skapande! :D "Nusse och Natten" verkar jättegullig och fin, och spännande med boksläpp av "Mangoes and Monkey bread"! Hoppas du haft en bra sommar! :)

    SvaraRadera
  2. Hej, Kul att se dig igen! Va fin boken blev. Och det låter som ett spännande projekt som ska bli kul att följa : )

    SvaraRadera
  3. Låter som ett jättefint projekt! Vilka fina bilder.

    SvaraRadera
  4. Hej! Ekorrarna ser ju underbara ut!

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad roligt med boksläpp, grattis! Kul idé med serieberättelse för barn, blir roligt att följa.

    SvaraRadera
  6. Hej! Vad fin boken om Mangoes and Monkey bread verkar! Och projektet om Nusse verkar superfint! Tycker dina akvareller är jättefina, men alltid kul att prova något nytt :)

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag gillar din idé. Härlig stil och härliga färger. :) Ska bli kul att följa!

    SvaraRadera
  8. Tjena Mathilda!
    Älskar hur du blandar tusch och akvarell, men tror att det kommer bli jättesnyggt digitalt också! :)

    SvaraRadera
  9. Hej Mathilda, så kul att du fortsätter med oss! Berättelsen om Nusse och Ninni vill man ju genast läsa (älskar berättelser för barn!) Tycker om ditt bildberättande och mörkret i skogen känns verkligen stämningsfullt. Kul att se det färdiga omslaget till din bok också! /Ida

    SvaraRadera
  10. Hej! Spændende ide - jeg glæder mig til at følge med :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar