Presentation Malin


Hej!
Jag heter Malin Svedjeholm och är 39 år. Jag bor i Luleå med min man och två barn. Jag jobbar inte med serier nästan över huvud taget längre. Jag jobbar som kommunikatör på Luleå kommun. Det är ett roligt jobb. Det bästa är att man får en lön. Det var det som gjorde att jag slutade försöka vara serietecknare. Att det inte blev nån lön, alltså.

Jag är jätteglad över distansterminen. För några år sen fick jag ett arbetsstipendium från författarfonden och då bestämde jag mig för att använda det till att göra en serieroman med titeln Hårda sanningar. Jag gav mig själv ett halvår, men blev liksom inte alls klar med den. Det är svårt att göra längre berättelser tycker jag.

Vanligen tecknar jag strippar. Min strippserie heter Plåstra. Här är den senaste Plåstra-strippen:

Plåstra handlar om trams, den är bara TRAMS. Och det är bra, för trams måste också ha en plats i livet.

Den längre berättelsen Hårda sanningar ska handla om ilska och att vara mamma. Personligen tycker jag att känslor är otroligt viktiga, alla har sina funktioner, även de negativa känslorna. Just ilska är en otrolig känsla. 
Jag har tecknat 150 sidor, eller bilder, i berättelsen Hårda sanningar. Sen fick jag en del värdefull feedback, bland annat att man inte hinner lära känna karaktärerna. Jag hoppas verkligen på mer sån feedback och hjälp framåt under den här kursen. Jag skulle gärna lägga upp hela serien (det tar inte alls länge att läsa) men just nu kommer några enstaka rutor iallafall. Jag har SVÅRT för att göra längre sammanhållna berättelser, vill gärna avsluta för tidigt. Föddes utan tålamod. Men mitt mål är att göra något bra av det här.





Kommentarer

  1. Åh riktig lön! <3 Gillar stilen på hårda sanningar och temat.

    SvaraRadera
  2. Hej! Ilska är en viktig känsla, ser verkligen fram emot att se mer av det projektet

    SvaraRadera
  3. Hög igenkänning på ilska och att vara mamma, haha! Ska bli roligt att följa ditt arbeta och läsa mer om hårda sanningar.

    SvaraRadera
  4. Ilska är spännande och viktigt, många viktiga förändringar kickas ju igång med hjälp av ilska. Vilka levande linjer i dina nedersta bilder. Är de målade med pensel?
    Jag känner igen det där med att avsluta för tidigt och att ha lättare att skriva kort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde ju svara dig att jag har tecknat detta med en penselpenna som jag gillar jättemycket! Den heter Pentel pocket brush.

      Radera
  5. Hej! Oh, ser fram emot att läsa om ilska. Gillar flowet i linjerna/stilen i Hårda sanningar!

    SvaraRadera
  6. Hej Malin, vad kul att vi ska vara klasskompisar denna termin! :) Jag håller med, det är trevligt att ha ett jobb där en får lön, så high-five på den :D Gillar verkligen dina serier, så ska bli jättekul att se mer av Hårda Sanningar!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Känslor är otroligt viktiga. Och lön är ju trevligt. :P Men kul att man har möjlighet att plugga här. Det ska bli kul att följa ditt serieskapande. :)

    SvaraRadera
  8. Hej Malin! Haha, jag gillar klaschen mellan "Föddes utan tålamod" och "Jag har ritat 150 sidor" :'D Och jag gillar din "otåliga" teckningsstil. Plus, fett med #serierförklimatet! Ser fram emot att få köpa den på helgträffen. :))

    SvaraRadera
  9. Tack för alla kommentarer, jag blir så glad! :)

    SvaraRadera
  10. Hej Malin och välkommen till kursen! Jag blir peppad att sätta mig in i ditt projekt och hoppas du ska få en skjuts och bra feedback av det här sammanhanget. Trams är bra! Även ilska och skildringar av föräldraskap. /Ida

    SvaraRadera
  11. Hej! Som "ny" mor (min datter er snart 1 år) elsker jeg, når der kommer mødre ind i serier - det har også være meget oppe i Danmark med bl.a. Signe Parkins og Line Jensen :-) Hvis du ikke kender dem kan de måske inspirere! Glæder mig til at følge!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar