Presentation Maja Björk



Hejsan!
Jag heter Maja Björk, är 31 år och bor just nu i Visby och jobbar på hotell. Är utbildad textildesigner i Glasgow, men har annars bott och jobbat de senaste 12 åren i Berlin. Kommer flytta tillbaka dit igen i oktober när sommarsäsongen är slut och jag tjänat ihop tillräckligt för att leva ett år till.

Jag gillar att göra fanzines och berätta historier om vardagen, ofta kopplade till känslor. Precis som många säger så är det en sorts terapi att uttrycka det man känner, gärna på ett komiskt sätt och förlösande när andra kan känna igen sig. Jag använder mina ”gubbar” och sätter i olika situationer som kan symbolisera en känsla. Ansiktsuttryck och färger är viktiga för mig. Ibland har jag med platsspecifika miljöer eller detaljer från min egen omgivning för att ge historierna en kontext, ibland vill jag att det ska vara mer allmänt. Oftast blir det enrutingar för jag tycker om att få ut allt uttryck i en bild, men jag har även försökt mig på lite längre serier.

Den här hösten vill jag berätta om livet i Berlin och därför vill jag också vara där samtidigt så att jag kan få nya influenser att teckna ned direkt. Jag vill jobba med ett album om känslor och situationer som uppstår i en urban miljö, säkert liknande i de flesta storstäder. Men just för att jag varit så mycket i Berlin vill jag också att dess unika känsla ska sippra igenom i mina serier och tänker mig därför subtilt ha med berlinska miljöer. Min idé är att blanda kortare berättelser (serier) med enrutingar och teckningar. Jag gillar att blanda tekniker. Och hoppas att de tillsammans kommer berätta en större historia. Jag får se vart det landar, men jag är riktigt peppad på att sätta igång i alla fall och på att få input och inspiration från er andra så att det kan utvecklas ännu mer!

Här är några exempel på bilder jag gjort senaste halvåret:

 "Calculating the chances of getting back together even though he said a definite no. Things are looking pretty great!"

 "What a beautiful day to be alive"

Del av en serie om hotellet där jag jobbar i receptionen

"What have you done?"

Tvångsmässigt stanna hos någon som vill att du ska gå.

Kommentarer

  1. Hej Maja! Jag gillar din tecknarstil och perspektiven. Det ska bli kul se Berlin från ditt perspektiv!

    SvaraRadera
  2. Haha! Oerhört snygga, charmiga och roliga serier. Det ska bli roligt att se mer av det du gör.

    SvaraRadera
  3. Håller med, så coola perspektiv! dokumentation av en stad genom serier är så fint. Ser framemot att läsa om Berlin!

    SvaraRadera
  4. Håller med ovanstående, älskar all färg och det lekfulla i dina teckningar, blir helt glad av att se på dem. Ser fram emot att se mera.

    SvaraRadera
  5. Kul att få se Berlin genom dina ögon!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Underbara perspektiv och sprakande färger! Förstår att dina textilarbeten måste vara underbara dem med. Vad spännande med Berlin. Jag blir glad av dina bilder.

    SvaraRadera
  7. Hej, vilka roliga serier! Gillar ansiktsuttrycken och de långa armarna och benen på dina "gubbar". Ser fram emot att få se mer!

    SvaraRadera
  8. Hej! Gillar din färgglada stil och också rummen! Blir väldigt kul att följa din berlininspirerade serie.

    SvaraRadera
  9. Hej hej! Härliga serier, ska bli intressant att få se Berlin ur din synvinkel :)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Vilka härliga bilder och härliga färger. :) Gillar även perspektiven. Ska bli att följa!

    SvaraRadera
  11. Hej Maja! Låter som ett härligt liv att jobba i Visby på sommaren och leva som konstnär i Berlin resten av året! Härligt uttryck i dina bilder, skoj! :D Välkommen till kursen! :)

    SvaraRadera
  12. Hej, måste vara kul att kunna bo utomlands till och från med tanke på hur olika alla länder och städer kan vara

    SvaraRadera
  13. Hej Maja och välkommen till kursen! Jag tycker du har en kul och snygg tecknarstil och ser fram emot ditt projekt, det låter superintressant med känslor o situationer i det urbana. /Ida

    SvaraRadera
  14. Hej Maja (Maya her)! Jeg er vild med din humor og farver - glæder mig til at følge med!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar