Presentation Joline

Hej!

Jag heter Joline och går tredje terminen på distans nu i höst. Ska bli väldigt kul att ta del av vad alla gamla och nya personer håller på med! Jag bor i Lund så är det fler som finns i Skåne skulle det vara roligt att ses någon gång!

Jag kommer fortsätta med ett projekt som jag startade första terminen, för ett år sedan. I början hade jag bara en idé om typ vad, som sen blivit väldigt konkret och under terminen hoppas jag på ganska mycket thumbnailande, lite renskissande, och minst fintecknande.

Det jag gör är att göra om en äldre pjäs till en serie. En dramatiker som hette Alfhild Agrell var verksam i Sverige under 1880-talet och var väldigt både spelad och hyllad. Var oftare uppsatt på Dramaten än Strindberg tex. Hon blev sen ganska hastigt och orättvist nedskriven i pressen och fallen ur historieskrivningen. Vad jag förstår som allra mest beroende på att hon var kvinna. Hennes pjäser är väldigt bra och håller fortfarande och hon har fått ett litet uppsving de senaste åren. Något jag inte hade koll på när jag valde att arbeta med henne, men som ju är kul! Samtidigt lite stressande för jag vill inte vara sist på bollen. Men ändå, hur många gånger har inte folk varit på Strindbergs boll? Även jag, han är ju bra han med gossen ;) Så jag antar att jag har lite tid ändå. Men jag vill lyfta Alfhild och kvinnlig dramatik och bra pjäser. Kanske blir det mer lättillgängligt, synligt och roligt.

Det är en pjäs i tre akter och jag tror att jag som sagt kommer fokusera på att jobba mycket med miniskisser denna hösten, i alla fall de första veckorna. Nu senast har jag pysslat med att göra en liten scen i papper med pappfigurer. Den är indelad i tre, en tårtbit för varje akt och komprimerad handling om vad som händer där. Jag ska söka stipendium med den och det här är en prototyp. Den är tänkt att se ut typ såhär men större, nu är den bara 20cm i diameter, och jag ska komma på ett snyggare podium än en yoghurtburk.


Här är jag och Mollie, en liten valp som jag och min sambo tog hand om några veckor i somras mellan två ägare. Något jag aldrig gör om för blev tokkär och dog när vi lämnade henne!
Och så en sista grej är att jag precis som ju både Wendel och Marja bakar en bebis!! Den kommer i mitten av december så jag missar sista helgträffen, men nu i september kommer jag :)


Kommentarer

  1. Hej!
    Vilket viktigt projekt! Älskar när kvinnor som glömts/gömts bort åter får ta plats i historien. Dina figurer är så fina! Kommer du fota bilderna till serien i modellen? Den ger verkligen teaterkänsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nix, till serien är det platt på papper :) Kanske skulle publicerat det också men får bli nästa vecka :)

      Radera
  2. Hej! Håller med Cajsa älskar också att läsa om kvinnor som skrivits ur historien. Så intressant med teater kombinerat med serier! Ser fram emot att se mer!

    SvaraRadera
  3. Hej Joline, vad kul att få ha dig som klasskompis igen (och grattis till bebisbakandet!). Jättefint diorama på din seriepitch också <3 Ska bli kul att få följa ditt skapande i höst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de blir kul att gå i klass ihop igen! Tack för grattiset :) Och tack för nytt ord, diorama, visste väl att du skulle lära mig något fancy :D

      Radera
  4. Hej!
    Kul att se dig här igen. :) Spännande ämne och det ska bli kul att följa. Och grattis! :)

    SvaraRadera
  5. Hej Joline! Stort grattis till dig med!!! Gulligt :)) Seriebebisarna!!
    Plus, sjukt impad av din yoghurt-papp-scen, lycka till med stipendier :D Välkommen tillbaka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma :)) Ja, haha, seriebebisarna!!
      Tack så mycket, kul att du gillar den :)

      Radera
  6. Hej jag har aldrig sätt något som din lilla pjäs förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt :) hoppas jag ;p

      Radera
  7. Hej Joline! Vad kul med ditt ämne och att lyfta Alfhild Agrell (som jag ska erkänna att jag aldrig hört talas om förut). Jag blir så otroligt imponerad av arbetet med att bygga teaterscenen. Kära nån alltså! Grattis till bebisen som ska komma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att det låter kul, jag är inte säker på att jag efterkonstruerar att jag heller hört talas om henne innan, jag hade iaf inte läst något av henne, men hon rekommenderas :)
      Haha, tack :) och tack :))

      Radera
  8. Hej Joline, vad härligt med bebisen!! Hurra vad fint. Kul att du fortsätter den här terminen också, ser fram emot din serie, bra med miniskisser. /Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ida! :) Ja, kul tycker jag också att fortsätta den här terminen, sen blir jag tvungen att göra paus under våren men kommer säkert tillbaka nästa höst ;p

      Radera
  9. Hej! Tillykke med bebis! :-) Og hvor kult med billederne - glæder mig til at følge!

    SvaraRadera
  10. Men hallå vilken grej!? Stort grattis till bebisbaket! Tre tecknarbebisar på en och samma termin. Underbart. Önskar dig lycka och välgång med båda projekten helt enkelt <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar