Presentation Ida

Hej!

Jag är en av era kurslärare och jag är jätteglad att få starta ännu en omgång av distansterminen tillsammans med er. Det blir fint att blanda ihop tidigare studerande från olika årskurser tillsammans med helt nya ansikten. Jag har på känn att det kommer bli en skön grupp!

Jag älskar att teckna och senaste åren när jag jobbat som lärare och haft brist på tid har jag ändå bl.a. frekvent ritat små självporträtt, ett slags dagboksritande där jag fångar en liten stund eller situation med en fineliner eller annat tillhygge som råkar vara tillgängligt.


Just nu skriver jag på en serieroman för ungdomar som jag kallar Månsken. Den rör sig mellan socialrealism och mystik och utspelar sig i en ort som råkar påminna väldigt mycket om den lilla bruksort där jag växte upp. Huvudkaraktärerna är vanliga kids som förhåller sig till sociala hierarkier, spelar fotboll och läser böcker, men som successivt blandas in i ett mysterium som har sitt ursprung i ett brott som begåtts på platsen för över 100 år sedan.
Inspirationskällor är Maria Gripe, Junji Ito, Harry Potter, Fem-böckerna och Jilian Tamaki. Det är nytt för mig att jobba med ett större projekt på det här sättet, och jag har bestämt mig för att jobba systematiskt med skapar-processen, från idé till bakgrundshisoria, till karaktärsbeskrivning, till textmanus, till bildmanus och slutligen till renteckning. 
Någonstans längst vägen tänker jag mig att jag tar kontakt med förlag på ett eller annat sätt, men det är ännu tid att ta det lungt med det. Jag ser också fram emot att låta några utvalda personer läsa och ge feedback, även om det är ganska nervöst. Tid till att teckna och skriva parallellt med lärarjobbet är som sagt begränsat så det kommer att vara en långsam process, men det är helt ok, det får gå ändå!
Bilderna jag har lagt till är skisser på karaktärsdesign till de två huvudkaraktärerna Gisela och Mona.


Gisela - Månsken
Gisela - Månsken

Mona - Månsken

Mona - Månsken

🐌 Vi hörs!! /Ida
Jag och min stiliga kollega på kontoret!



Kommentarer

  1. Hej Ida! Kul att få läsa om din idé och tanke kring processen och omfattning. Super intressant! Och det ser så fint ut.

    SvaraRadera
  2. Hej Ida!
    Så vackra bilder! Tycker mycket om skuggorna i bild tre. Det ska bli så kul och spännande att gå den här kursen.

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul att ses igen även om det är via en skärm :D Månskens karaktärerna ser underbara ut, så mycket inlevelse i ansiktena.

    SvaraRadera
  4. Hej Ida! Jäklar vad intressant ditt serieprojekt verkar! Ska bli trevligt att ha dig som lärare ännu en termin :)

    SvaraRadera
  5. Hej Ida!
    Vad spännande. :)
    Ska bli kul att ha er som lärare igen. :) Vi ses! :D

    SvaraRadera
  6. hej! ser fett ut! ska bli kul att komma igång!

    SvaraRadera
  7. Hej! Så cool med karaktertegninger - det bliber fedt at følge med!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar