Mirjam Isabella vecka 35

Hej!

Den här veckan har jag börjat skissa på text till serien som jag vill blanda upp mina trädillustrationer med. Satt och bara matade ut text och tankar. Det är nu skrivet för hand, slarvigt och rörigt. Ca 6 A4 ark. Min tanke är att gå igenom texten flera gånger. Ta bort. Koncentrera det jag vill ha sagt/uttryckt.
Skriva om, eventuellt lägga till, sen börja dela upp texten i rutor och fantisera ihop små bilder till.
Just nu är min tanke att bilderna i rutorna inte nödvändigtvis behöver vara en avbildning av det som händer i texten. Kanske mer i känsla/symbolik men inte helt bokstavligt då jag tror att där får texten styra. Just nu är texten lite halvt i rim. Och jag tror att det är så jag vill ha det. Typ skört, flummigt och flytande/flödande. Texten är som en dagboksanteckning i dikt. Från min separation och från min resa ut ur medberoende. (Inget ”allvarligt” med knark, våld å dylikt utan mer att glömma bort sig själv, vara relationsberoende, kontrollbehov etc etc. vilket iofs oxå är allvarligt tycker jag för att det suger.)
Har även finulat på titel och framsida och tror att jag ska testa att skissa upp den under kommande vecka. Har gjort klart en till trädillustration som jag bifogar bild på (plus min referensbild från skogen på trädet som jag ritat av, det är ofta så mina trädbilder kommer till. Inget jag bara hittar på utan det är träd jag sett. Kanske kan vara kul att veta..) sista bilden är från kollegieblocket jag skrivit i, en liten kluddgrej som kom med i texten, då jag inte känner mig redo att visa text än fick den komma med här istället. <3 <3 :D
Kul första vecka!
Gillar att vara igång med en längre text igen. Och ser framemot att bearbeta den steg för steg.
Ser även framemot ikväll då min dotter förhoppningsvis sover sött och jag kan unna mig att läsa era inlägg! Yey
Kram!







Kommentarer

  1. Åh, fina bilder, och fint att du använder dig av riktiga träd till illustrationerna!

    SvaraRadera
  2. "skört, flummigt och flytande/flödande" låter som härligt sätt att skriva och supersnygg träd-bläckfisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej kristina! tack för feedback, det är verkligen nice att skriva på det sättet, hoppas på att texten även kan ge läsaren något men det återstår att se :D

      Radera
  3. Kul att ta del av din process med textmatandet och referensbilder!

    SvaraRadera
  4. Det låter som att du har en jättebra arbetsprocess. Jag tycker serier handlar så mycket om att komprimera det man vill ha sagt till något som är direkt, kort. Kärnfullt. Oavsett om det är humor eller djupt allvar man håller på med.

    SvaraRadera
  5. Så snyggt! Älskar dina träd. De är så uttrycksfulla. Kommer du fokusera på trädbilder till den här texten eller kan det dyka upp andra motiv också?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar