Mathilda v.35

Nu är äntligen boken Mangoes & Monkeybread!/ Smaka på frukterna! ute :D




Jag har ännu inte fått se boken i tryckt format så det ska bli spännande att snart få se. 
En ganska stor förändring som har gjorts under sommaren är att lägga till foton av frukterna mellan nästan varje illustration. Jag och författaren funderade på om det skulle störa berättelsen allt för mycket, men bestämde sedan att ha med fotografierna. 

Vi har också lagt till en aktivitetssida i slutet av boken där man kan matcha rätt frukt med rätt namn. Så det blev många fler sidor än vad som var tänkt från början, men jag tror att det kan bli en bra blandning av foton och illustrationer. 

Exempel på hur fotografierna ser ut: 



Boken kan beställas på Amazon eller på denna blogg: https://mbifebooks.blogspot.com/

Länk till boken på författarens blogg: 


Länk till boken/ e-boken på Amazon: 


Nu till mitt projekt för denna termin.

Jag skrev i förra inlägget om idén till "Nusse och Natten" men insåg när jag skulle fortsätta med projektet att det gick väldigt trögt. Det känns som ett alldeles för stort projekt just nu. Jag har ännu inte planerat hela berättelsen och skulle behöva mycket mer tid att bara bygga upp själva världen. 

Jag är tacksam över alla fina kommentarer om projektet! Men jag känner att jag behöver byta till ett mindre projekt som jag kan komma igång med. 

Så jag tänkte fortsätta med en serie som jag började lite på i slutet av förra terminen. Den har ännu inget namn och handlar om tre speciella djur (luft, land och vatten) som kommer till jorden för att rena och hela miljön. 

Serien kommer att utgå ifrån denna teckning som jag gjorde för typ ett år sedan.



Bilderna jag har gjort hittills är målade med flytande tusch, A5-format och de flesta bilderna är helsidor. Det kommer också att vara text till bilderna.

De här är de sidor som jag målade i slutet av förra terminen: 







Kommentarer

  1. Hej! Förstår grejen med att ta ett projekt som du kommit en lite längre bit på. Gillar verkligen sidan med alla tre djuren och hur de "landar". Blir snyggt med svärtan från flytande tusch också.

    SvaraRadera
  2. mathilda! valen i hålet på botten av havet! det var det sorgligaste! så himla fin med ljuset men jag tänker sååå mycket på oljeborrning och hur det egentligen ju är urgamla växter och djur hoppressade av gravitation som vi bränner omkring i himlen med på semester. sjukt stark bild, gillar den ASmycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ella! Vad kul att du gillar den bilden! Det kommer nog att bli ett ganska sorgligt projekt.

      Radera
    2. Jag kopplade också den bilden till olja och hur liv blir till död till bränsle och sen död igen... låter som ett intressant nytt projekt

      Radera
  3. Det är nog smart att välja ett projekt du känner dig mer pepp att komma igång med, så kör på! Den här idén låter väldigt intressant den med, och jättefina bilder!

    SvaraRadera
  4. åh gillar a5:an med djuren som går från vitt till svart <3

    SvaraRadera
  5. Ååå spännande att boken e klar och ska tryckas!
    Smart att välja ett projekt som du känner att du hinner bättre med istället för att stressa upp dig med något större! Gillar konceptet med de tre djuren och bilderna är jättefina! :)

    SvaraRadera
  6. Wow på din nya projektidé Mathilda! Jag blir berörd av det du har skrivit och visat hittills och det pekar ju mot att det blir nånting speciellt. Generellt kan jag tänka att vi behöver nog både sörja och få lite lindring kring allt som händer med naturen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar