Kristina Kumari vecka 35




Mainawari ko baarama

Mens-info-serien på Nepali för barn/tonåringar på landsbygden. 
Den här veckan har jag jobbat på för fullt med att teckna mens-info-serien. Jag väntar dock fortfarande på översättningen, vilket gör det svårt att veta hur mycket av varje panel som kommer va text. Nepali skrift blir ofta längre (och tar större plats). Jag vill inte att det ska vara för litet text, det ska gå att läsa lätt. 

Som det ser ut nu så ska vi trycka upp den på vikta a4 vilket betyder att varje sida är en a5 stor. Jag har försökt göra alla bilder/paneler flexibla för att kunna få plats med mer text och pratbubblor. Men vi får se. Jag vet inte helt hur det verkligen kommer se ut i slutändan med Nepali-skriften eftersom den är så annorlunda mot vårar alfabet, men det ska bli spännande.

Jag kommer också behöva vara supernoga i kontrollen av att det blir en lättläst version av Nepali, får be min kusin läsa högt, då jag inte kan läsa Nepali ännu :(  

Angående teckningsstilen har jag försökt rita så ”simpelt” som möjligt för att locka dom som kommer läsa serien till att själva prova på att teckna etc. Seriemedlet är inte så stort i Nepal ännu och speciellt inte på landsbygden, men jag tror att det här ett väldigt bra sätt att nå ut med viktig information genom ett enklare kommunikationsmedel - bilder!

Så här ser dom fyra första sidorna ut hittills, helt utan text, det ser ju lite tomt ut, ni får gissa er till handlingen, hehe:




Vita hjältars selfies 

Kritisk serie om att personer från västvärlden åker och volontärarbetar i fattiga länder.
När det gäller serien Vita hjältars selfies har jag under veckan jobbat med att försökt korta ner textmanuset. Stryka meningar som upprepas och andra onödigheter. Men det är så svårt att ”kill your darlings”…

Så håller jag på och samlar på diverse ”inspirations"bilder. Vilket är mycket mer emotionellt dränerande än vad jag trodde, eller så har jag PMS för jag bara gråter till allt kaos europa skapat genom tiderna….







Ja så var det denna veckan... Nu ska jag fira Teej (en nepalesisk högtid)

HEJsvejs




Kommentarer

  1. Jättefina rutor till mensserien, bra bildspråk även utan text :)
    Och bra med "inspirations"-samlande, även om jag kan tänka mig att det blir tungt (de sista illustrationerna alltså, så hemska)!

    SvaraRadera
  2. Dina karaktärer i mensserien är så fina! Enkla men starka och egna.
    Kram på gråtet och hoppas firandet blev lika fint som du!

    SvaraRadera
  3. Väldigt vackra och tydliga bilder i mensserien, jag tycker också att de går rätt bra att läsa utan text. Det låter svårt att inte veta exakt hur texten kommer se ut, eller hur lång den kommer vara. Vilken utmaning. Bra blir det hursomhelst!

    SvaraRadera
  4. åh älskar verkligen din tecknarstil, går liksom inte att ta miste på vem det är som ritat (har några av dina fanzines hihi). fett ialf. och ser framemot att beröras (& äcklas) av vita hjältar.

    SvaraRadera
  5. Din stil fungerar jättebra med att förmedla känslorna i dina serier! :D

    SvaraRadera
  6. Mensserien är jättesnygg och tydlig, bra med lika stora paneler och "enkelt". Ser fram emot att se mer av Vita hjältars selfies, vilka inspirationsbilder, phu.

    SvaraRadera
  7. Wow, vilka starka arbeten! Jag blir imponerad av hur du har tänkt kring din tecknarstil, att den ska inspirera fler att teckna serier. Så bra tänkt! Mensserien ser jättevacker ut och berör fastän den inte har text. Inspirationsbilderna till Vita hjältars selfies var smärtsamma och gör samtidigt att jag verkligen, verkligen vill läsa din serie.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar