Kristina Kumari, v 34, Presentation

Hej!
Kristina Kumari heter jag. Sitter och skriver från Kathmandu, Nepal. Att presentera mig själv är nog bland det svåraste och jobbigaste jag vet, är jag är lite av en vandrande identitetskris.

Jag använder seriemedlet för att ta upp bl.a postkoloniala perspektiv, makt och mellanförskap. Jag blandar självbiografiskt material med fakta och teorier kring ämnena jag undersöker. I våras höll jag på med en serie som utgick från ett uppmärksammat rättsfall i Nepal, då en flicka blev våldtagen och mördad. Den försöker jag få översatt till nepali just nu.


Just nu håller jag på och gör en serie om menstruation för en organisation som åker ut till byar och håller lektioner i vad menstruation är osv. Serien handlar om en flicka som får sin första mens och de problemen hon möter pga menstruation, vilket är ett väldigt tabubelagt ämne i Nepal. Jag har tecknat klart den halvvägs och väntar nu på översättning till nepali.  





NU TILL PROJEKTET I HÖST

Mitt serieprojekt har nu titeln: ”Vita hjältars selfies” och handlar om mina tankar kring att
ungdomar från västvärlden åker och volontärarbetar i det som kommit att kallas ”tredje världen”
samt vad det bygger för narrativ när dessa ungdomar lägger upp bilder på sina volontärresor i
sociala medier. Lite så här ser det ut nu:

 


Just nu håller jag på med de sista redigeringarna av mitt textmanus och jag har börjat skissa mitt bildmanus. 

JAG LIGGER OCKSÅ FYRA TIMMAR FÖRE ER !!!!! mohahahahahah


Kommentarer

  1. Hej! Lyllos dig som har fyra timmars försprång! Vad spännande att få se lite av dina projekt, ska bli intressant att läsa den om mens, kommer du göra en med svensk text?
    Kul att vara klasskompisar igen, men du är lite långt bort, jag tycker ju du ska sitta mittemot mig : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mensserien blir bara på nepali. mohahha vill utestänga alla andra, nej men jag skrev manuset på engelska.... du kanske kan få en engelsk version.

      Radera
  2. Hej hej! Wow, vilka viktiga & bra projekt du verkar jobba med, ser fram emot att läsa mer av dem under kursen!

    SvaraRadera
  3. Hej! Fyra timmar inte illa. :P Vad intressanta serier du jobbar med. Jag ser fram emot att se mer. :)

    SvaraRadera
  4. Hej Kristina Kumari! Så himla coolt att du är med oss från Nepal! Och jag blir så impad varje gång av dina projekt, så viktigt, aktivistiskt och smart!! Heja heja!

    SvaraRadera
  5. Jag blir jätteimponerad att du orkar ta dig an såna smärtsamma, tunga ämnen. Viktigt!

    SvaraRadera
  6. Väldigt spännande teman på dina projekt! Jag hoppas att få följa utvecklingen av dessa.

    SvaraRadera
  7. Hej! Vilket intressant ämne du har valt till höstens projekt. Ser fram emot fortsättningen!

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag ser verkligen fram emot att läsa mer av dina serier, vilka viktiga ämnen, och gillar din tecknarstil. Snyggt och effektfullt med den svart bakgrunden mot vita linjer.

    SvaraRadera
  9. Kul att du utnyttjar serieskapandet till att ta upp så viktiga saker!
    Ska bli kul att fortsätta följa din process! :)

    SvaraRadera
  10. Hej, ser fram emot att läsa mer av din serie och tycker det är viktiga ämnen du tar upp :)

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Vad bra att du lyfter ett sådant tabubelagt ämne! Serier är ett så effektivt sätt att nå fram till människor. Jag tycker om dina karaktärer. Det ska bli kul att läsa mer av dig!

    SvaraRadera
  12. Hej Kristina Kumari! Är så glad att du kan vara med oss även från Nepal! Bra med serien om mens och som sagt är jag redan ett fan av serien Vita hjältars selfies som du jobbar med, bra att du bjussar på tankeställare och gör skillnad. Just det! Handledning med tidsskillnad är en aspekt jag inte tänkt på :D Får komma ihåg det i planeringen. /Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe inga problem säg den svenska tiden så fixar jag :D

      Radera
  13. Hej! Fed serie om mens (den vil jeg gerne læse!) OG mega vigtigt med "Vita hjältars selfies" - ser frem til at følge dig :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar