Jenny - v34

Cha cha bloggen,
Jenny heter jag och det här är tredje terminen jag går den här kursen :) Det ska bli kul och peppigt att träffa de klasskompisar som varit med sen start, och även att stifta bekantskap med nya ansikten!

Jag jobbar i vanliga fall som UI-designer på ett spelföretag, men har tecknat serier se'n 1998 och varit med i ett gäng serieantologier. Jag gör lite illustrationer och beställningsbilder också, men vill hellre lägga tid på egna projekt som det ser ut just nu mtp att jag har så lite tid att lägga på tecknandet :)
Jag har alltid älskat eskapism, så serierna jag oftast gör blir fantsy eller sci-fi. Jag älskar att lägga in element som jag saknade som liten (men tack och lov börjat bli lite vanligare nu, även i mainstream-media), såsom kroppspositivitet och HBTQ-representation. Min röjiga rymdopera SPEJS innehåller båda delarna och blandar action med humor och lite romans.




Serien jag kommer jobba med under terminen är också en del av samma universa som den röjiga rymdoperan, men detta är en Romantisk Rymdopera ;) Den heter Inte Bara Rymdskrot och är en historia i 6 kapitel som handlar om mekanikern Karsen som råkar få syn på en farkost som kraschlandar i öknen. Han åker så klart dit för att undersöka, och hittar ett vrak där Yegor och hens barn Gav ligger utslagna. De två får stanna hos Karsen och de får alla lära varandra om deras olikheter vad gäller kultur och värderingar. Det blir ganska mycket "lore" för världen denna rymdopera utspelar sig i, men förhoppningsvis också en del humor och mys.

Under de två föregående terminerna har jag jobbat mycket med manus och första utkast till bildmanus för hela serien (den kommer bli runt 110 sidor). Jag gjorde klart första kapitlet med färgläggning och allt första terminen, och andra terminen finskissade jag andra kapitlet. Tanken med den här terminen är att jag ska jobba på med bildmanuset jag har och finskissa upp de övriga 4 kapitlen, och vad jag hinner efter det är en bonus :) Optimisten inom mig hoppas på något kapitel tuschat, men vi får se hur mycket som orkas/hinns med.

Det jag hoppas få ut under terminen är lite feedback på det finskissade - om något känns knasigt/otydligt etc. Då jag fortfarande skissar känns det som ett perfekt läge att få feedback och vara mottaglig för det ;)

Då jag fortfarande har semester (heh, sen semester och arbetslivet...) tills helgträffen kommer jag nog använda de veckorna till att presentera det jag hunnit klart med så att mina basgruppskamrater kan få ett grepp om vad serien handlar om. Jag funderar även på om jag ska köra serien på svenska istället - jag gjorde 10 sidor på svenska till Skarpnäcks antologi, och gillade hur det såg ut, så jag är väldigt frestad, hmm hmm!

Det var nog allt för denna gång, guldstjärna om ni orkade läsa denna vägg av text ;)

Kommentarer

  1. Hej! Det låter som ett spännande projekt och wow 110 sidor!
    För övrigt är din selfie taget på min favoritplats på jorden : ) Har fyren tatuerad på armen haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, åh wow! Var uppe i fyren för första gången för någon vecka sedan - det var en riktigt fin plats som jag gärna åker tillbaks till :)

      Radera
  2. Hej Jenny! Älskar att du fortsätter hos oss termin efter termin!! :D:D:D Låter som en grym plan och jag mottager gärna guldstjärnan på helgträffen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag börjar bli en Dinstanskurs-dinosaurie nu :D Och oj, jag kanske får fixa guldstjärnor till helgträffen då XD

      Radera
  3. Dina serier verkar super-duper-häftiga. Oj så kul att läsa sidorna du visar!

    SvaraRadera
  4. Hej! Det här låter ju väldigt spännande! Ser fram emot att få läsa mer!

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad kul det ska bli att läsa fortsättningen på din serie. Älskar designen på karaktärerna!

    SvaraRadera
  6. Hallå Jenny! Längtar efter att få följa Karsen och gänget under hösten :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Joline! Och detsamma, ska bli kul att följa ditt arbete med :)

      Radera
  7. Hej!
    Kul att se dig igen. :) Din stil är härlig och jag gillar verkligen färgerna. Ska bli kul att följa ditt serieskapande igen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda, och detsamma :)

      Radera
  8. Wow!
    Så härliga färger och coola designer på karaktärerna! :D
    Häftigt att du jobbar på ett spelföretag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristoffer, kul att du tycker det :)
      Jodå, lite kul är det ;)

      Radera
  9. Hej Jenny! Jag är glad att du fortsätter ännu en termin med oss och ser fram emot att se mer av Karsen, Gav och co som vid det här laget känns som nån slags kompisar nästan, haha :) Det blir kul och intressant att få ge feedback på ditt finskissande, det känns bra att du bjuder in till det! Textmanus på svenska tycker jag också låter lockande! /Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Ida, vad kul att höra <3 Och ja, svenska känns mer och mer lockande om jag ska vara ärlig, hehe.

      Radera
  10. Hej Jenny (det hedder min datter også - Jenny Hedvig) ;-) Vil med din stil! Glæder mig til at følge!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar